فرآیند تولید وکس پلی اتیلن

فرآیند تولید وکس پلی اتیلن

پلی اتیلن ها را به روش های مختلفی تولید می کنند و به همین خاطر نمونه های متفاوتی از آن ها در بازار مشاهده می شوند. یکی از پر کاربرد ترین و پر فروش ترین نمونه از محصول، وکس ها می باشند. می خواهید با فرآیند تولید وکس پلی اتیلن آشنا شوید؟ این ماده که از رایج ترین روان کننده های PVC می باشد، محصول کریستالی جامد و بی رنگی می باشد. این محصول نسبت به بقیه پلی اتیلن ها خالص تر بوده و با شیوه خاصی تولید می شود. همین امر سبب می شود تا مقاومت بالاتری داشته باشد و عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

فرآیند تولید وکس پلی اتیلن

برای این که با فرآیند تولید وکس پلی اتیلن آشنا شوید، خوب است بدانید که شرکت های زیادی در سراسر دنیا در زمینه تولید این محصولات فعالیت می کنند. پلی اتیلن ها که از جمله مواد پلیمری پر کاربرد به شمار می آیند، طی فرآیند خاصی در کارخانه ها تولید می شوند. این محصولات که از پلیمریزاسیون اتیلن تولید می شوند در انواع و نمونه های مختلفی به بازار ارائه می شوند.

یکی از محصولات جانبی که از فرآیند تولید این ماده به دست می آید، همین نوع وکس ها می باشند. گاهی اوقات برای تولید این وکس ها گاز اتیلن را در هگزان حل می کنند.
کاتالیزور را نیز با آن ها همراه کرده و در یک راکتور سه فازی عمل پلیمریزاسیون انجام می گیرد. گاهی اوقات نیز از روش دیگری برای تولید این نوع وکس ها استفاده می کنند. در این روش زنجیره مولکولی پلی اتیلن سبک را شکسته و محصول مورد نظر را تولید می کنند.

برخی مواقع نیاز است که این محصولات را با گروه های قطبی واکنش دهند تا از این طریق نمونه های قطبی این وکس ها به دست آیند. معمولا در صنایعی مانند رنگ خودرو و تولید روکش ها از این نمونه وکس های قطبی استفاده می کنند.

تولید وکس پلی اتیلن در انواع مختلف

حال که با فرآیند تولید وکس پلی اتیلن آشنا شدید، خوب است که انواع این محصولات را بشناسید. این محصولات دارای ترکیبات بسیار پیچیده ای بوده و با کمک دو یا چند مولکول مشابه تولید می شوند.

این ماده که با کاهش دما منقبض و با افزایش دما منبسط می شود، با استفاده از مولکول هایی غیر هم وزن ساخته می شود. تولید کنندگان زیادی در داخل و خارج از کشور به تولید این ماده مشغول هستند و برای این کار از روش های مختلفی استفاده می کنند.

در کارخانه ها دو نمونه مختلف از این وکس ها تولید می شوند که برخی از آن ها امولسیونی و بعضی دیگر غیر آمولسیونی هستند. از طرفی این محصولات را به شکل های مختلف پرک، گرانول، پودر و یا حتی مایع تولید کرده و بسته بندی می کنند. این محصولات همگی خاصیت روان کنندگی بالایی داشته و در صنایع مختلفی از آن ها استفاده می کنند.

تولید وکس پلی اتیلن در انواع مختلف

مزایای تولید وکس پلی اتیلن

تولید وکس پلی اتیلن و استفاده از آن می تواند با مزایای زیادی همراه باشد. تولید این محصولات پلیمری پر کاربرد بسیار مقرون به صرفه می باشد و افراد با پرداخت هزینه بسیار اندکی می توانند به استفاده از این محصولات بپردازند. این ماده که یک ترموپلاستیک می باشد در دما های بالا از سختی بی نظیری برخوردار بوده و حلالیت کمی دارد. از این ماده در صنایع تولیدی مختلفی استفاده می کنند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • صنعت پلاستیک
  • شمع سازی
  • لوازم آرایشی
  • صنعت لاستیک
  • نساجی
  • پوشش ظروف و مخازن
  • ساخت سیم و کابل های پلی اتیلنی

مزایا فرآیند تولید وکس پلی اتیلن

کلام آخر فرآیند تولید وکس پلی اتیلن

برای آن که با فرآیند تولید وکس پلی اتیلن آشنا شوید، باید بدانید که برای تولید این ماده از دو روش مختلف استفاده می کنند. شرکت های زیادی در سراسر دنیا به تولید این محصولات مشغول هستند و تنوع بالایی از آن ها را تولید کرده و به بازار ارائه می دهند.

برخی از آن ها به شکل گرانول و بعضی دیگر پودری هستند. نمونه هایی از این محصولات نیز به صورت پرک و یا مایع تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرند. این محصولات را در کیفیت ها و با خلوص مختلفی تولید کرده و وزن های متفاوتی بسته بندی می کنند.

سوالات متداول فرآیند تولید وکس پلی اتیلن

  1. تفاوت عمده میان نمونه های امولسیونی و غیر امولسیونی از وکس های پلی اتیلن چیست؟
    این دو نمونه از وکس ها با جرم های مولکولی متفاوتی تولید می شوند. در حالت کلی جرم مولکولی آن ها بین ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ می باشد.
  2. وکس های پلی اتیلن نسبت به دیگر پلی اتیلن ها چه تفاوت هایی دارند؟
    این وکس ها انعطاف پذیری و مقاومت کم تری دارند ولی در برابر مواد شیمیایی از مقاومت بسیار زیادی برخوردار هستند.
  3. آیا از وکس های پلی اتیلن در موارد خوراکی هم مورد استفاده قرار می گیرد؟
    بله، نمونه هایی از این محصولات وجود دارند که برای براق کردن میوه ها و جلوگیری از اکسید شدن آن ها مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین برای جلوگیری از خشک شدن لبنیات هایی مانند پنیر نیز از این ماده استفاده می کنند.

One thought on “فرآیند تولید وکس پلی اتیلن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *