خواص و کاربردهای گرانول های پلیمری

خواص و کاربردهای گرانول های پلیمری

خواص و کاربردهای گرانول های پلیمری چیست؟ آیا شما با این خواص و کاربردها آشنایی دارید؟ آیا می دانید گرانول های پلیمری جهت چه کارهایی مورد استفاده قرار می گیرند؟ خواص و کاربردهای گرانول های پلیمری بسیار متنوع و گسترده است و امروزه از این گرانول ها جهت کارهای مختلفی استفاده می کنند که به دو دسته گرانول های نرم و سخت نیز طبقه بندی می شوند. ما در این مقاله به بررسی خواص و کاربردهای گرانول های پلیمری می پردازیم.

خواص و کاربردهای گرانول های پلیمری

خواص و کاربردهای گرانول های پلیمری بسیار گسترده و متنوع است که موجب شده است از آن ها جهت بسیاری از کارها در تولیدی های محصولات پلاستیکی استفاده شود. برخی از خواص گرانول های پلیمری عبارت هستند از:

گرانول های پی وی سی نرم و سخت

پلیمرهای پی وی سی هم چنین به دو دسته گرانول های نرم و گرانول های سخت دسته بندی می شود که هر کدام کاربردهای مخصوص خودشان را دارند. البته خواص آن ها نیز متفاوت است. این دو دسته عبارت هستند از:

کاربرد گرانول های پلیمری نرم

کاربرد گرانول های پلیمری نرم عبارت است از:

  1. ساخت کیسه های پلاستیکی
  2. ساخت قطعات پلاستیکی و قوطی ها
  3. ساخت شبکه برق، مخابرات و روکش کابل ها
  4. ساخت انواع شیلنگ ها
  5. ساخت مواد اولیه کفی کفش و دمپایی
  6. ساخت مواد اولیه کفپوش ماشین

کاربردهای گرانول های پلیمری سخت

  1. ساخت انواع زهوارها و پنجره های ساختمانی در انواع گرانول های پی وی سی
  2. ساخت مواد اولیه بتن و آسفالت
  3. تولید بسیاری از پنجره های pvc
  4. تولید کارت های اعتباری
  5. ساختن فیلم های پی وی سی برای تولید کردن تزئینات داخلی ساختمان ها
  6. تولید لوله های آب و فاضلاب

انواع گرانول های پلیمری

در یک دسته بندی کلی می توان انواع گرانول های پلیمری را به دسته های زیر طبقه بندی کرد:

  1. گرانول پلی اتیلن
  2. گرانول پلی پروپیلن
  3. گرانول پلی استایرن
  4. گرانول پلی اتیلن ترفتالات
  5. گرانول ای بی اس
  6. گرانول پی وی سی

که هر کدام از این گرانول ها ویژگی های مختص به خودشان را دارند و جهت ساخت مواد محصولات مختلفی به کار برده می شوند.

انواع گرانول های پلیمری

خواص انواع گرانول های پلیمری

گرانول های پلیمری انواع مختلفی دارند، اما به طور کلی می توان برخی از خواص گرانول را برای کلیه آن ها عمومی دانست که عبارت هستند از:

  1. رنگ مصرفی

یکی از مهم ترین ویژگی گرانول های پلیمری رنگ مصرفی در آن ها می باشد. نوع بی رنگ گرانول های پلیمری گران ترین نوع آن ها است، سپس رنگ های روشن و شفافی مانند آبی و زرد محبوبیت و قیمت بیش تری دارند و رنگ های تیره ارزان تر از بقیه هستند .

  1. خواص مواد

برای تشخیص دادن ناخالصی گرانول های پلیمری مواد آن ها آزمایش می شود. معمولا از تست خاکستر جهت تشخیص دادن ناخالصی غیر پلیمری و تست دی اس تی جهت تشخیص دادن ناخالصی‌ های پلیمری استفاده می کنند. هر چه که پلیمر خالص تر باشد، قیمت آن نیز بیش تر خواهد بود.

  1. نوع پلاستیک

به طور معمول نوع پلاستیک های مهندسی به کار رفته در گرانول های پلیمری گران تر هستند و ضایعات آن ها نیز در مقایسه با دیگر پلاستیک ها قیمت بیش تری دارد. نکته جالب این است که جهت تولید کردن مواد اولیه پلیمر ابتدا ضایعات پلاستیکی را جداسازی کرده و سپس آن ها را بازیافت می کنند تا هزینه ها را به این ترتیب کاهش دهند. هر چه که خالصی پتروشیمی در این گونه مواد بیش تر باشد، ارزش آن ها بالاتر خواهد بود.

نتیجه گیری

در این مقاله ما به بررسی خواص و کاربردهای گرانول های پلیمری پرداختیم و نکاتی را عنوان کردیم و سپس کاربردهای گرانول های پلیمری و هم چنین برخی از خواص این نوع گرانول ها را نیز به اختصار توضیح دادیم. اگر قصد دارید اطلاعات بیش تری در خصوص خواص و کاربردهای گرانول های پلیمری به دست بیاورید، برای این کار به سایت شمس جاوید مراجعه کنید. سایت شمس جاوید اطلاعات جامع تری در خصوص خواص و کاربردهای گرانول های پلیمری در اختیار شما قرار خواهد داد. هم چنین شما را با خرید گرانول، خرید پلی کربنات، خرید تیتان، خرید پودر آنتی اکسیدان و غیره آشنا خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *