معرفی انواع مستربچ افزودنی و مزایای استفاده از آن

معرفی انواع مستربچ افزودنی و مزایای استفاده از آن

معرفی انواع مستربچ افزودنی و مزایای استفاده از آن یکی از بهترین راه های شناخت این محصول می باشد. این ماده از سه جزء پایه پلیمری، مواد شیمیایی افزودنی و عامل سازگار کننده ساخته می شود. شکل ظاهری آن گرانول بوده و برای بهبود کیفیت و تولید رنگ به پلیمر ها افزوده می شود. این ماده را در انواع مختلفی تولید کرده و در موارد گوناگونی مورد استفاده قرار می دهند.

معرفی انواع مستربچ

برای آن که به معرفی انواع مستربچ افزودنی و مزایای استفاده از آن بپردازیم باید ابتدا با اجزای تشکیل دهنده این ماده بیش تر آشنا شویم. در حالت کلی این ماده از سه جزء اصلی ساخته شده اند که عبارتند از:

۱.مستربچ پلیمر پایه

-ماده ای که به عنوان پایه در ساخت این ماده مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:
-پلی اتیلن
پلی استایرن
-پلی پروپیلن
-اتیلن وینیل
-وکس هایی با وزن مولکولی پایین
-پلیمر آلکیدی
و …

۲.مستربچ افزودنی

برای این که خواص پلیمر ها کمی تغییر کنند، باید از مواد خاصی استفاده شود. این مواد که به عنوان افزودنی مورد استفاده قرار می گیرند که مقدار آن با توجه به نوع و قدرت افزودنی و همچنین نوع پلیمر به کار رفته تعیین می شود.

۳. مستربچ عامل سازگارکننده

برای پخش بهتر افزودنی ها در فرآیند ساخت این ماده از جزء دیگری به نام عامل سازگارکننده استفاده می کنند. معمولا از موادی به عنوان سازگار کننده استفاده می کنند که عبارتند از:

-پلی پروپیلن گرافت شده با مالئیک انیدرید

-پلی اتیلن گرافت شده با مالئیک انیدرید

-ABS گرافت شده با مالئیک انیدرید

معرفی انواع مستربچ افزودنی و مزایای استفاده از آن

برای معرفی انواع مستربچ افزودنی و مزایای استفاده از آن باید بگوییم که این ماده را در تنوع بالایی تولید می کنند. در حالت کلی مستربچ ها را به سه دسته اصلی تقسیم بندی می کنند که مهم ترین آن ها نمونه های افزودنی می باشند. نانو افزودنی یکی از اصلی ترین نمونه از این مواد هستند که برای بهبود خاصیت مکانیکی و ضربه پذیری موارد استفاده قرار می گیرند. مستربچ های افزودنی گروه های اصلی به شمار می آیند که در انواع مختلفی تولید می شوند که عبارتند از:

  • مستربچ شفاف کننده PP
    این محصولات میزان شفافیت پلی پروپیلن را از طریق سازمان دهی مولکولی در حین فرآیند افزایش می دهند.
  • مستربچ لیز کننده PP و PE
    معمولا فیلم های پلاستیکی تولید شده به راحتی از هم جدا نمی شوند. از این رو به مواد افزودنی نیاز دارند که سطح آن ها را کمی لیز کرده و فرآیند جداسازی را راحت تر کند. از این رو از نمونه های لیز کننده این مستربچ ها استفاده می کنند تا فرآیند جداسازی راحت تر انجام گیرد. این کار باعث لغزندگی بیش تر و کاهش چسبندگی سطوح شده و در ساخت موادی مانند نایلون، نایلکس و سلفون ها از آن استفاده می کنند.
  • مستربچ آنتی بلاک
    برای ساخت فیلم های پلیمری از این ماده استفاده می کنند. این محصول برای کاهش چسبندگی سطوح فیلم به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد.
  • مستربچ روشن کننده نوری یا براق کننده PE
    این ماده را با نام های مختلفی مانند ماده سفید کننده پلیمر و یا شفاف کننده می شناسند. معمولا از این ماده به منظور شفاف کردن و رفع کدری کالا های تولیدی استفاده می کنند. از این رو در تولید فیلم های نازک و ضخیم و همچنین ساخت ظروف یکبار مصرف از این ماده به عنوان افزودنی استفاده می کنند.

دیگر نمونه های مستربچ افزودنی

معرفی انواع مستربچ افزودنی و مزایای استفاده از آن به مواردی که در بالا به آن ها اشاره کردیم، ختم نمی شوند. این ماده دارای انواع و مدل های مختلفی می باشد که برخی دیگر از نمونه های آن به شرح زیر می باشند:

  • مستربچ ضد شرینگ و اعوجاج

برای این که فرآیند بلورینگ و سرد شدن مواد پلاستیکی در شرایط ایده آلی انجام شود، از این ماده استفاده می کنند. برای این منظور این ماده افزودنی در فرآیند کریستالیزاسیون پلیمر مذاب تاثیر گذاشته و در نتیجه کمک می کند تا محصولاتی استاندارد تر تولید شوند. این ماده به حفظ پایداری ابعادی محصول کمک کرده و در نتیجه قطعاتی با شکل بسیار ایده آل تولید می شود.

  • مستربچ پایدار کننده نور UV

برای آن که ماده پلیمری تولید شده در برابر نور ماوراء بنفش مقاومت زیاد تری داشته باشد از این ماده استفاده می کنند. این ماده افزودنی که در فرآیند تولید افزوده می شود به محصول کمک می کند که ثبات رنگ بالاتری داشته باشد و کم تر دچار رنگ پریدگی شود.

  • مستربچ آنتی اکسیدانت

این ماده به پلیمر ها کمک می کند تا کمتر تحت تاثیر اکسیداسیون قرار گرفته و پایدارتر شوند.

  • مستربچ کمک فرآیند پلیمر

استفاده از این نوع مستربچ افزودنی می تواند تاثیرات زیادی در فرآیند تولید محصولات پلیمری داشته باشد که مهم ترین آن ها عبارتند از:
-افزایش قابلیت اکستروژن
-حذف شکست مذاب
-کاهش تجمع سر قالب
-بهبود سطح فیلم
-افزایش خروجی تولید
-مستربچ رطوبت گیر
این ماده که به عنوان یک خشک کننده مورد استفاده قرار می گیرد، رطوبت های اضافی را در فرآیند تولید پلیمر ها جذب می کند. در نتیجه با این کار کیفیت محصول افزایش یافته و پایداری و مقاومت آن نیز بیش تر می شود.

مزایای مستربچ افزودنی

همان طور که گفتیم معرفی انواع مستربچ افزودنی و مزایای استفاده از آن به شما کمک می کند تا با این ماده بیش تر آشنا شده و در مورد کاربرد های آن ها اطلاعات دقیق تری به دست آورید. استفاده از این ماده افزودنی با مزیت های زیادی در صنعت همراه خواهد بود که مهم ترین آن ها به شرح زیر می باشند:

  • صرفه جویی در انرژی، زمان و هزینه
  • سهولت در ذخیره سازی محصولات تولیدی
  • کاهش اتلاف مواد اولیه در فرآیند تولید
  • جلوگیری از پخش پیگمنت ها برای حفظ سلامتی کارکنان
  • افزایش دفعات تکرارپذیری فرآیند تولید
  • ثبات و ماندگاری بیش تر رنگ محصولات
  • ایجاد شفافیت در محصولات رنگی
  • بالا بردن مقاومت محصولات در برابر حرارت
  • بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی
  • حذف هزینه تمیزکاری و پاکسازی

مزایای مستربچ افزودنی

راهنمای خرید مستربچ افزودنی

حال که به معرفی انواع مستربچ افزودنی و مزایای استفاده از آن پرداختیم، خوب است که بهترین نمونه از این محصولات را شناخته و برای خرید انتخاب کنیم. همان طور که می دانید این محصولات را در انواع و مدل های مختلفی تولید می کنند که هر یک از آن ها کارآیی خاصی در تولید مواد پلیمری دارند. از این رو باید با توجه به نوع نیاز خود نمونه مناسبی از این محصول را انتخاب کرده و خریداری نمایید. نمونه انتخابی شما باید از کیفیت بالایی برخوردار بوده و توسط برند های معتبری ساخته شده باشند. همچنین در میزان خرید خود دقت کنید و با توجه به نیاز خود مقدار مناسبی از آن را انتخاب کرده و تهیه کنید.
معمولا یکی از فاکتور های مهم در هنگام خرید، قیمت ها می باشند. این مواد نیز در قیمت های مختلفی به فروش می رسند که این امر تحت تاثیر فاکتور های مختلفی اتفاق می افتد. قیمت این محصولات بر اساس مواد اولیه و میزان پگمنت های رنگی به کار رفته در آن ها متفاوت می باشد. هر چه کیفیت رنگدانه های به کار رفته در این محصول با کیفیت تر باشد، قیمت آن ها نیز افزایش می یابد.

راهنمای خرید مستربچ افزودنی

کلام آخر در مورد معرفی انواع مستربچ افزودنی و مزایای استفاده از آن

با معرفی انواع مستربچ افزودنی و مزایای استفاده از آن متوجه شدید این ماده یکی از انواع مستربچ ها می باشد که بسیار کاربردی و پر مصرف است. این ماده افزودنی برای ساخت محصولات پلیمری مورد استفاده قرار گرفته و به تولید کالا هایی مقاوم و با ثبات رنگ بالا کمک می کند. این مواد را در انواع مختلفی تولید می کنند که هر یک از آن ها ویژگی های منحصر به فردی داشته و برای موارد خاصی مورد استفاده قرار می گیرد.

سوالات متداول در مورد معرفی انواع مستربچ افزودنی و مزایای استفاده از آن

  1. آیا مستربچ های افزودنی دیگری نیز در بازار وجود دارند؟
    بله، نمونه هایی مانند مستربچ ضد حریق، ضد سایش، تمیز کننده، ضد چسبندگی، ضد میکروبی و … از دیگر نمونه های این مواد می باشند.
  2. مستربچ پر کننده شامل چه نمونه هایی می شود؟
    این نوع مستربچ نیز در انواع مختلفی تولید می شوند که مهم ترین آن ها شامل مستربچ کلسیم، کربنات، تالک، میکا و … می شوند.
  3. نانو افزودنی ها شامل چه موادی می شوند؟
    مستربچ های نانو پایه PP، PE و UPVC از مهم ترین نمونه از این محصولات می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *