پلی اتیلن وکس پودری که اختصارا پودر وکس هم نامیده می‌شود، نوعی پلیمر مصنوعی به دست آمده از مشتقات نفتی است که کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارد. ساختار شیمیایی این ترکیبات شامل اتصالاتی از زنجیره‌های مونومر اتیلن است که با اتصال آن‌ها به هم مولکول‌های بزرگتری ساخته می‌شود. وکس پودری در زمره پلی اتیلن‌های خطی قرار می‌گیرد که در رآکتورهای صنعتی از طریق انحلال گاز اتیلن در هگزان و در حضور یک کاتالیزور به دست می‌آید. این محصول در واقع جز محصولات جانبی تولید پلی اتیلن محسوب می‌شود که در طی فرآیند پلیمریزاسیون تولید می‌شود.

لازم به توضیح است که ترکیباتی وکس نامیده می‌شوند که در درجه اول ارگانیک هستند ثانیا در دمای محیطی به لحاظ فیزیکی دارای ظاهری جامد شکل هستند؛ ولی با قرارگیری در معرض حرارت می‌توانند تغییر شکل داده و با حفظ ساختار شیمیایی و خواص خود تبدیل به مایع گردند. از این حیث پلی اتیلن‌های وکس پودری در دسته محصولات ترموپلاستیک طبقه‌بندی می‌شوند.

ویژگی‌های پلی اتلن وکس پودری

پلی اتلن وکس پودری

از ویژگی‌های ساختاری پلی اتیلن وکس پودری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درجه خلوص بالاتر
  • ظاهر کریستالی و ترد
  • ساختار شیمیایی خطی
  • فاقد رنگ و بو
  • کاربری روان کننده
  • انواع امولسیونی و غیر امولسیونی
  • قابلیت حل در حلال‌هایی مانند کلروفرم و سیکلوهگزان
  • حساسیت در برابر دما
  • عدم انحلال در آب، استون و الکل
  • مقاومت در برابر خوردگی، شکنندگی و مواد شیمیایی

انواع پلی اتیلن وکس پودری

در حال حاضر انواع مختلفی از وکس پودری توسط سازندگان داخلی و خارجی به لحاظ تنوع کاربری با برندهای مختلفی در بازار عرضه شده است که در زیر مهمترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

وکس پلی اتیلن خوراکی

این دسته از انواع وکس‌ها به دلیل استفاده در صنایع غذایی خطر خاصی برای سلامتی مصرف‌کنندگان ندارند و به میزان گسترده‌ایی در صنایع مختلف غذایی به منظور حفظ کیفیت و ظاهر مواد خوراکی استفاده می‌شوند. به عنوان مثال در صنایع لبنی از پلی اتیلن وکس پودری برای افزودن به پنیر استفاده می‌شود تا مانع خشک شدن آن گردد؛ یا در کارخانجات تولید پاستیل برای کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وکس پودری صنعتی

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد در صنایع مختلفی از پودر پلی اتیلن استفاده می‌شود. ویژگی این وکس‌های صنعتی این است که اغلب به صورت غیر سمی و تصفیه شده فراوری می‌شوند. از این وکس‌ها در طیف وسیعی برای تولید شمع، پلاستیک تزریقی، لوله‌های آب و فاضلاب، تولید کامپوزیت و نساجی بهره گرفته می‌شود.

کاربردهای پلی اتیلن وکس پودری

کاربردهای پلی اتلن وکس پودری

کاربردهای پلی اتیلن وکس پودری موارد بسیار متعددی را شامل می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ساختار محصولات آرایشی و بهداشتی مانند کرم‌های ضد آفتاب و مرطوب کننده
  • در ساخت بسته‌بندی محصولات غذایی به ویژه لبنیات، غلات و حبوبات
  • تهیه انواع بطری‌ها
  • تولید چسب‌های مذاب
  • کیسه‌های بسته‌بندی مصالح ساختمانی مانند سیمان
  • در تولید لاستیک‌ خودروها برای جلوگیری از ترک خوردگی و شکنندگی
  • به عنوان محافظ در ساخت پارکت‌های چوب و سایر کف‌پوش‌ها برای ممانعت از اکسیداسیون و نفوذ آب و رطوبت
  • تهیه لوله‌های پلیمری برای انتقال آب، فاضلاب و گاز
  • روان‌کننده در فلزکاری‌ها و تولید PVC
  • ممانعت از تغییر رنگ پارچه‌ها و زردی پارچه در صنعت نساجی
  • نوع خوراکی در اسپری روی سطح میو‌ه‌ها برای ایجاد ظاهر براق و تازه و برای جلوگیری از اکسیداسیون میوه‌ها به ویژه مرکبات

مزایا و معایب پلی اتیلن پودری

پلی اتیلن وکس پودری به عنوان یک محصول پرکاربرد صنعتی و تجاری مزایای کاربردی زیادی دارد که در جدول ذیل به پاره‌ای از مهم‌ترین ویژگی‌های شاخص آن اشاره می‌شود:

مزایا معایب
بهداشتی بودن قیمت گران‌تر
مقاوم در برابر خوردگی‌ها و مواد شیمیایی مقاومت فیزیکی و انعطاف‌پذیری پایین در مقایسه با سایر پلی اتیلن‌ها
عدم انحلال در آب و ضد آب بودن خطر اشتعال و آتش‌سوزی در انواع نامرغوب‌تر
نقطه ذوب بالای ۱۱۰ درجه سانتی‌گراد آسیب پذیری در برابر نور خورشید و اکسیژن
سبکی و مقاومت در برابر شوک و ضربات مکانیکی تاریخ انقضا محدود

خرید پلی اتیلن وکس پودری

خوشبختانه کشورمان ایران یکی از تولید کننده‌های اصلی انواع پلی اتیلن محسوب می شود. پلی اتیلن وکس پودری نیز به دو شکل سمی و غیر سمی برای مصارف مختلفی تولید می‌شود. از انواع غیر سمی آن در صنایع آرایشی، بهداشتی و غذایی استفاده شده و برندهای مختلفی از این محصول در بازار یافت می‌شود. البته وکس‌های فیک و تقلبی و یا با کیفیت پایین‌تر هم در بازار وجود دارند. این دسته از محصولات تقلبی اغلب دارای ناخالصی‌های زیادی از جمله پارافین یا ترکیبات افزودنی دیگری هستند. این ناخالصی‌ها باعث ایجاد حالت زبر و شکنندگی پلی اتیلن در دمای نرمال محیطی شده و در نتیجه عامل افت کیفیت و کاربری محصول محسوب می‌شوند.

از این حیث گروه صنعتی ما یکی از باسابقه‌ترین کارخانجات تولیدی دارای پروانه در ایران است که رعایت حقوق مصرف‌کنندگان را در سرلوحه فعالیت‌های تولیدی خود قرار داده است. لذا متقاضیان این محصول می‌توانند برای نیازهای خود پودر پلی اتیلن یا وکس پودری را با بهترین کیفیت و قیمت‌های رقابتی از ما سفارش داده و خریداری نمایند. ما در این گروه صنعتی ضمن تعهد به رعایت تمامی استانداردهای تولیدی از تجهیزات آزمایشگاهی مدرن، پرسنل مجرب و کارآزموده و ماشین آلات حرفه‌ای بهره گرفته‌ایم که در افزایش سطح کیفی تولیدات ما بسیار تاثیرگذار هستند. برای اطلاع از نحوه خرید و کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره تلفن‌های مندرج در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید.

کلام پایانی

قطعا به دلیل مصارف متعدد پلی اتیلن وکس پودری در صنایع مختلف در سراسر جهان، تولید کننده‌های داخلی و خارجی زیادی اقدام به تولید این ماده حیاتی می‌کنند. ولی همواره این امکان وجود دارد که کیفیت مورد نیاز مشتری در همه جا به خوبی رعایت نشده باشد؛ لذا در ثبت سفارش و خرید محصول خود لازم است به کیفیت، برند تولیدی، تاریخ مصرف، نحوه نگهداری از محصول یا انبار کالا ، سیستم حمل و نقل و خدمات پس از فروش بسیار دقت و توجه گردد.