گرانول X5: پلی اتیلن سنگین X5 و کاربردهای آن

آشنایی با گرانول x5 و کاربردهای آن

گرانول x5 به عنوان یکی از مواد اولیه مورد استفاده در صنعت پلاستیک است که توسط شرکت‌های پتروشیمی تولید و عرضه می‌شود. پلی اتیلن سنگین x5 به منظور تولید ظروف پلاستیکی و لوله پلی اتیلنی با سایز کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. که در ادامه با مشخصات و کاربردهای مختلف آن اطلاعاتی را کسب خواهید کرد.

پلی اتیلن سنگین چیست؟

پلی اتیلن یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین انواع پلیمرهایی است که از طریق نفت خام تولید می‌شود. به طوری که از هر ۱.۷۵ کیلوگرم نفت خام می‌توان به طور تقریبی یک کیلوگرم پلی اتیلن سنگین تولید کرد که قابلیت بازیافت دارد. از این رو پرمصرف‌ترین پلاستیک‌ها از طریق پلی اتیلن سنگین (HDPE) تولید و عرضه می‌شوند.

پلی اتیلن سنگین نسبت به نوع پلی اتیلن سبک مقاومت ضربه‌ای کمتری دارد اما مقاومت آن در برابر مواد شیمیایی و تنش‌های شکننده محیطی مناسب است. همچنین این نوع پلیمر عایق‌الکتریسیته است و در برابر حرارت مستقیم نیز از بین نمی‌رود.  ربخی از مواد تولیدی این محصول شامل لوله ‌های انتقال آب، لوله‌های انتقال فاضلاب، انواع لوله‌های صنعتی، ساخت لوازم اسباب بازی، لوازم ورزشی، ظروف آب معدنی و نوشابه خانواده فیلم پلی اتیلن سنگین هستند.

مشخصات کلی گرانول X5

گرانول x5 از یک پلی اتیلن با چگالی بالا است با یک بوتان به عنوان مونومر تشکیل شده است که از نظر مقاومت دارای سفتی و استحکام خوبی است و جرم مولی بالایی دارد. این نوع از گرانول‌ها بی‌رنگ، بی‌بو، غیرقابل اشتغال و واکنش نا‌پذیر هستند که توسط شرکت پتروشیمی مارون تولید می‌شود.

مشخصات فنی X5

به طور کلی گرانول x5 با شرایط دمای مذاب بین ۲۰۰ تا ۲۳۰۰ درجه سانتی‌گراد و ضخامت فیلم بین ۱۰ تا ۲۰۰ میکرومتر در پتروشیمی مارون در کیسه پلاستیکی ۲۵ کیلوگرمی تولید می‌شود. سایر مشخصات فنی این نوع پلی اتیلن سنگین به شرح زیر است.

ویژگی‌هاروش تستواحدمقدار
چگالی جرمی (۲۳۰C)ISO 1183g/cm3۰.۹۴۹
نرخ جریان ذوب (۱۹۰۰C/5.0kg) ISO 1133g/10min۰.۲۸
نرخ جریان ذوب (۱۹۰۰C/21.6 kg)ISO 1133g/10min۸
تنش در بازدهISO 527MPa۲۴
استرس در زمان استراحتISO 527MPa۳۵
دمای نرم شدنISO 3060C۷۵
دمای شکنندهASTM D746-720C< - 80
سختی Shore DISO 868-۶۰
حداکثر استحکام کششی MD/TDISO 527MPa۴۵/۴۰
قدرت پارگی MD/TDISO 6383-2m N۲۰۰/۴۵۰
حداکثر ازدیاد طول MD/TDISO 527%۴۰۰/۴۵۰
ضربه قطره دارتASTM D 1709g۲۲۰

خواص فیزیکی گرانول X5

این نوع گرانول دارای چگالی ۰.۹۴۹ گرم بر سانتی‌متر مکعب است که در شرایط آزمایش با دمای ۲۳ درجه سانتیگراد تولید می‌شود و دارای سرعت ذوب ۰.۲۸ گرم در ۱۰ دقیقه است.

کاربرد گرانول X5

گرانول x5 تولید شده در پتروشیمی مارون در واقع خود ماده اولیه بسیاری از صنایع دیگر است که کاربردهای زیادی دارد که از جمله آنها می‌توان به در زمینه تولید گالن، ظروف حمل با ظرفیت بالای ۳ لیتر، تولید نایلون و نایلکس و صنایع تولید لوله‌های پروفیلی و غیره اشاره کرد. همچنین از این نوع گرانول می‌توان در زمینه ساخت لوله‌های پلی اتیلن با سایز کم هم بهره گرفت.

محصول اصلی تولیدی از EX5  فیلم‌ها (HDPE) هستند که برای بسته‌بندی طیف گسترده‌ای از محصولات همچون تولید کیسه‌های جوش و تخته‌های عایق، تولید ورق، کاغذهای مخصوص بسته‌بندی و فیلم با استفاده عمومی کاربرد دارد.

ویژگی پلی اتیلن سنگین X5

گرانول x5 یا به عبارتی پلی اتیلن سنگین x5 محصولی از نوع تزریقی است که در کیسه‌های ۲۵ کیلوگرمی عرضه می‌شود. از مهمترین خواص این محصول می‌توان به چقرمگی خوب یا میزان مقاومت مواد در برابر شکست و چکش‌خواری اشاره کرد. همچنین سطح پایین ژل، استحکام کششی مناسب، استحکام در برابر پارگی، سفتی و مقاومت ایده‌آل از دیگر خواص این محصول صنعتی است.

برای خرید گرانول x5 با شماره ۰۲۱۷۹۶۱۵۰۰۰ تماس بگیرید و پس از کسب مشاوره از کارشناسان شمس جاوید و استعلام قیمت، نسبت به خرید این محصول اقدام کنید. همچنین سایر محصولات شمس جاوید را در صفحه خرید انواع گرانول مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *