کاربرد کربنات کلسیم در صنایع مختلف

کربنات کلسیم و کاربردهای کربنات کلسیم

کربنات کلسیم با دارا بودن فرمول شیمیایی CaCO3، یک پودر سفید رنگ است که به عنوان افزودنی در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارد. مستربچ کربنات کلسیم از نظر کاربرد دامنه وسیعی داشته و امروزه یکی از اقلام مصرفی و مورد نیاز صنایعی مانند رنگ، کاغذ، لاستیک، آرایشی بهداشتی، کاغذ، پلاستیک و… است که در ادامه با برخی از مهمترین صنایعی که از کربنات کلسیم استفاده می‌کنند، آشنا می‌شویم.

 

 

 

 

کاربرد کلسیم کربنات در صنعت رنگ

مصرف اصلی کربنات کلسیم در صنایع رنگ است. این ماده به عنوان رنگینه یار در رنگ های امولسیونی (پایه آبی) می تواند جایگزین بخشی از نیاز Tio2 گردد. کربنات کلسیم به علت قیمت مناسب، خصوصیات نوری و مکانیکی در صنعت رنگ از مصرف بالائی برخوردار است. پخش پذیری عالی در تمام رنگ، افزایش درخشندگی، افزایش مقاومت در برابر عوامل جوی و سایش، کاهش هزینه‌های تولید رنگ و… از مزایای بکارگیری کربنات کلسیم در صنعت رنگ است.

کاربرد کلسیم کربنات در صنعت رنگ

کاربرد کربنات کلسیم در صنعت کاغذ

 

کاربرد کلسیم کربنات در صنعت کاغذ

کربنات کلسیم در صنایع کاغذ به عنوان یک ماده‌ی پوششی استفاده می‌شود و یک نوع فیلر محسوب می‌شود. مواد پوششی برای افزایش کیفیت چاپ بر روی کاغذ در کاغذسازی استفاده می‌شوند. از مزایای استفاده از کربنات کلسیم در کاغذسازی می‌توان به مواردی همچون کاهش هزینه‌های تولید کاغذ، افزایش استحکام کاغذ تولید شده، کاهش آسیب به محیط زیست به دلیل مصرف کمتر چوب، افزایش مقاومت کاغذ، جذب بهتر رنگ و جوهر و… می‌توان اشاره کرد.

کاربرد کربنات کلسیم در صنعت پلاستیک

 

کاربرد کلسیم کربنات در صنعت پلاستیک

صنعت پلاستیک مصرف کننده‌ی مهم کربنات کلسیم است که به منظور کاهش قیمت محصول نهایی تولید پلاستیک استفاده می‌شود.کربنات کلسیم معمولا جزو پرکننده‌هایی دسته بندی می‌شود که سبب بهبود خواص فیزیکی مانند مقاومت گرمایی، پایداری ابعادی ، سختی و استحکام آن‌ها می‌شود. کربنات کلسیم در تولید انواع محصولات پلاستیک نظیر لوله، کابل، ظروف یک بار مصرف و… بکار می‌رود.

کاربرد کربنات کلسیم در صنعت لاستیک سازی

 

کاربرد کلسیم کربنات در صنعت لاستیک

یکی از زمینه‌های مهم مصرف کربنات کلسیم در لاستیک‌سازی است. امروزه لاستیک به دلیل مصرف گسترده آن در تولید تایر خودروها، درزگیر درب و پنجره و… جز جدایی ناپذیری از زندگی بشر را تشکیل می‌دهد. در صنعت لاستیک سازی از کربنات کلسیم به منظور ایجاد بافت سطحی بهتر لاستیک تولیدی، ایجاد ترکیب یک دست و همگن مواد اولیه و… استفاده می‌شود. همچنین بکارگیری کربنات کلسیم در لاستیک‌سازی سبب کاهش هزینه تولید و افزایش عمر محصولات می‌شود.

کاربرد کربنات کلسیم در صنعت داروسازی

 

کاربرد کلسیم کربنات در صنعت داروسازی

در این صنعت از کربنات کلسیم بسیار مرغوب استفاده می‌شود و باید با استانداردهای معتبر این صنعت مطابقت داشته باشد. این ماده برای تهیه شربت و قرص ضد اسید، در ساخت آنتی بیوتیک جهت خنثی سازی و به عنوان کمک فیلتر، در قرص‌های قابل حل به عنوان عامل حل کننده و استحکام بخش و در قرص‌های کلسیم به عنوان عامل تامین کلسیم مصرف می‌شود.

 

نتیجه گیری

کربنات کلسیم(CaCO3) یکی از مواد شیمیایی پر مصرف در صنایع مختلف است. کاربرد کربنات کلسیم در صنایع مختلف به خلوص کربنات کلسیم و اندازه ذرات کربنات کلسیم، بستگی دارد. در این مقاله ابتدا به معرفی کربنات کلسیم اشاره کردیم و در ادامه به کاربردهای کربنات کلسیم در صنعت رنگ، کاغذ، پلاستیک، لاستیک و داروسازی اشاره کردیم.

تولیدکنندگان عزیز برای استعلام قیمت و خرید کربنات کلسیم به شکل مستربچ یا پودری، می‌توانند با شماره ۰۲۱۷۹۶۱۵۰۰۰ تماس بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *