معرفی تجهیزات دستگاه پلاستیک بادی

معرفی تجیهزات دستگاه پلاستیک بادی

امروزه به دلیل پیشرفت صنایع پلاستیک سازی، ماشین آلات مختلفی وارد بازار شده اند که یکی از انواع پرکاربرد آن‌ها دستگاه پلاستیک بادی است. این دستگاه تزریق برای تولید قطعات پلاستیکی هم اندازه و با خطا کم کاربرد دارد که می‌توان از آن برای تولیدات انبوه بهره گرفت. تجهیزات دستگاه قالب گیری بادی با کمک به این دستگاه و پیشبرد فرآیند، باعث پیشرفت سریع مراحل تولید شده و تولید از طریق این دستگاه را با سرعت بالا و کیفیت بهتر همراه می‌کنند. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی این دستگاه و تجهیزات آن بپردازیم تا با عملکردی بهینه، قادر به تولید محصولاتی باکیفیت باشیم.

آشنایی با دستگاه پلاستیک بادی

دستگاه بادی با تبدیل مواد اولیه رزین و پلیمر به مواد مذاب، طی روندهای قالب گیری و با کمک هوای منسجم، مواد را به شکل حفره قالب، سرد و سخت می‌کنند. دستگاه تزریق بادی در انواع متنوعی در بازار موجود است که هر کدام از آن‌ها برای انجام این مراحل به تجهیزات مختلفی نیاز دارند. از انواع این دستگاه می‌توان به مدل‌های هیدرولیکی، برقی، هیبریدی اشاره کرد. مواد تولید شده با استفاده از این دستگاه‌ها معمولا برای محصولات پزشکی، لوازم خانگی، تجهیزات باغبانی، محصولات صنعتی، قطعات خودرو و… کاربرد دارند. تجهیزات دستگاه پلاستیک بادی با کمک به یکدیگر و عملکرد درست و استاندارد، قادر هستند به شما در تولید محصولات باکیفیت کمک کنند. اما در صورتی که آشنایی کافی از عملکرد این تجهیزات وجود نداشته باشد، نمی‌توان این امر را تضمین نمود. معرفی تجهیزات دستگاه پلاستیک بادی و وظایف هر یک، نشان دهنده اهمیت کارایی آن در دستگاه است که تاثیر زیادی در فرآیند تولید محصولات پلاستیکی دارد.

تجهیزات دستگاه پلاستیک بادی

معرفی تجهیزات دستگاه پلاستیک بادی به شما در شناسایی عملکرد و کارایی هر یک در درون دستگاه کمک می‌کند تا در صورت ایجاد اختلال، در کوتاه ترین زمان نسبت به تعمیر آن اقدام کنید. در این صورت از هزینه‌های احتمالی کاسته می‌شود و به شما در تولید محصولات باکیفیت یاری می‌رساند. دستگاه تزریق پلاستیک بادی شامل انواع مختلفی از تجهیزات می‌شود که ما در این قسمت به بررسی نمونه‌های مهم می‌پردازیم.

چیلر

چیلرها خود در انواع گوناگونی وارد بازار می‌شوند و وابسته به نیاز تولید کننده، قابل استفاده هستند. چیلر شرایط بهتری برای فرآیند خنک کنندگی ایجاد می‌کند و کیفیت محصولات قالب گیری شده را افزایش می‌دهد. با استفاده از این تجهیزات دستگاه قالب گیری بادی، چرخه قالب گیری کوتاه‌تر می‌شود و بهره وری به میزان حداکثری خود می‌رسد.

رطوبت گیر

مواد باید قبل از شروع فرآیند تزریق به طور کامل رطوبت گیری شده و خشک شوند. خشک کن یا رطوبت گیر‌ها در انواع متنوع می‌توانند باعث حذف رطوبت از سطح مواد اولیه شده و آن را برای فرآیند آماده سازند. از میان رطوبت گیرهای موجود، نمونه قیفی می‌تواند انتخاب مناسبی برای از بین بردن رطوبت در این دستگاه باشد.

الکترو موتور

الکتروموتور از دیگر تجهیزات دستگاه پلاستیک بادی است که باعث کاهش مصرف انرژی و به دنبال آن کارآمدی بیشتر می‌شود. معمولا در دستگاه‌های الکتریکی، سیستم هیدرولیکی برای حرکت وجود ندارد. بنابراین وجود این وسیله می‌تواند برای انجام حرکات موردنیاز کاربردی باشد. البته قبل از توجه به وجود این تجهیزات به نوع دستگاه تهیه شده و سیستم هیدرولیکی آن توجه کنید. در برخی مواقع ممکن است دستگاه از سیستم خارجی برخوردار باشد.

کمپرسور

یکی از موارد ضروری به هنگام معرفی تجهیزات دستگاه پلاستیک بادی، بررسی کمپرسور است. کمپرسور به عنوان یک کنترل کننده تاثیر زیادی بر بهره وری بیشتر فرآیندها دارد و با تنظیم طبق نیازهای مجموعه، می‌تواند تا حد زیادی به حفظ کیفیت، انرژی و زمان کمک کند. نوسانات جریان الکتریکی در استفاده از دستگاه‌ پلاستیک بادی می‌تواند خطرهایی برای این خط تولید ایجاد کند که آسیب زیادی به تولیدات می‌زند و به ضررهای مالی بسیاری منجرب می‌شود. کمپرسور با جذب این نوسانات و تثبیت انرژی، تا حد زیادی از آسیب به قطعات جلوگیری می‌کند.

شیر تناسبی

شیرهای تناسبی می‌توانند با تغییر فشار جریان خروجی متناسب با جریان ورودی تاثیر زیادی بر تعادل این سیستم بگذارند. به طور مثال اگر جریان ورودی چهار برابر شود، جریانی خروجی هم به همین میزان افزایش می‌یابد. استفاده از این ابزار تاثیر زیادی بر کنترل جریان موجود در سیستم دارد که در انواع مختلف کنترل جهت، کنترل فشار و کنترل جریان در بازار موجود هستند.

آسیاب

معمولا در صنایع تزریق پلاستیک، ما شاهد وجود ضایعات زیاد پلاستیکی هستیم که به کمک این تجهیزات می‌توان آن را بازیافت کرده و دوباره استفاده نمود. مواد پلیمری با وجود خاصیت انعطاف پذیری به خوبی در دستگاه خرد شده و برای استفاده دوباره آماده می‌شوند. برای استفاده از ضایعات باید این نکته را در نظر داشته باشد که ضایعات کاملا تمیز باشند و هیچ نوع آلودگی بر روی آن وجود نداشته باشد. در غیر این صورت تولید محصولات با استفاده از این مواد اولیه با کیفیت پایین انجام می‌شود.

نوار نقاله

نوار نقاله وسیله‌ای برای حمل محصولات است که محصولات را بدون استفاده از انرژی مضاعف و با حفظ سلامت انتقال می‌دهد. استفاده از نوار نقاله نیاز به نیرو انسانی، ماشین آلاتی چون لیفتراک و… را از بین برده و هزینه‌های اضافی را کاهش می‌دهد. همچنین با استفاده از این نوار، دیگر نیازی به بلند کردن محصولات سنگین وجود ندارد و آسیب به کارگران و محصولات در هنگام جابه‌جایی به حداقل می‌رسد.

تستر نشتی

استفاده از برخی تست‌هایی چون واپاشی خلاء نشت هلیوم، واپاشی فشار و… به ما در آزمایش عملکرد مناسب محصولات و وجود استاندار و کیفیت کافی آن کمک می‌کند. تستر نشتی اندازه شکاف‌های موجود در قطعه تولیدی را بررسی کرده و ایمنی آن را تضمین می‌کند.

علاوه بر تجهیزات معرفی شده، می‌توان موارد مهم دیگری چون سیلندر و ماردون، کلگی، مخلوط کن، گردبر، انواع موتور، گیربکس، گیره و… را نام برد که هر یک از آن‌ها به عنوان یک عامل اصلی کمک زیادی به پیشبرد فرآیند دستگاه پلاستیک بادی و به طور کلی دستگاه تزریق پلاستیک می‌کنند.

جمع بندی

دستگاه پلاستیک بادی یکی از انواع دستگاه‌های تولید محصولات پلاستیکی است که می‌توان از این دستگاه با کمک قالب گیری و هوای منسجم، انواع متنوعی از محصولات در صنایع لوازم خانگی، باغبانی، قطعات خودرو، محصولات پزشکی و… را تولید کرد. معمولا فرآیند تولید در این دستگاه‌ها به تجهیزات مختلفی نیاز دارد که ما در این مقاله به طور کامل به بررسی انواع آن و وظایف هر یک پرداختیم. معرفی تجهیزات دستگاه پلاستیک بادی به شما این امکان را می‌دهد تا با آگاهی از عملکرد هر یک، فرآیند تولید محصولات را به درستی درک کرده و در صورت ایجاد اختلال، به سرعت مشکل ایجاد شده در سیستم را رفع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *