گریدهای پرکاربرد لوله پلی اتیلنی؛ انواع لوله و اتصالات پلی اتیلنی

لوله و اتصالات پلی‌اتیلنی

لوله و اتصالات پلی‌اتیلنی می‌تواند بهترین گزینه برای سیستم‌های انتقال سیالات در پروژه‌های مختلف صنعتی، نیروگاه‌ها، خطوط انتقال فاضلاب، سیستم‌های آبیاری تحت فشار قطره‌ای و بارانی، خطوط انتقال گاز، خطوط انتقال آب و شبکه‌های آبرسانی باشد. این لوله ها در مقایسه با لوله‌های بتنی یا سیمانی سبک تر بوده و سرعت تولید بالایی دارند. در مقایسه با لوله‌های فلزی نیز این لوله‌ها سبکتر، مقاوم در برابر خوردگی در مقابل سیالات مختلف از جمله اسید‌ها و مواد قلیایی هستند. در این مقاله به معرفی موارد مصرف انواع لوله‌ها و اتصالات پلی‌اتیلنی می‌پردازیم و در آخر به ذکر پرکاربردترین گریدهای پلی‌اتیلن برای ساخت انواع لوله و اتصالات می‌پردازیم.

 

 

موارد مصرف انواع لوله‌های پلی‌اتیلن

لوله‌های از جنس پلی‌اتیلن در صنایع مختلف و برای مصارف متنوعی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. مهمترین استفاده‌های این محصول در زیر آورده شده است.

لوله پلی‌اتیلن فاضلاب

لوله پلی اتیلن فاضلاب

جنس ساخت لوله پلی‌اتیلن‌های فاضلابی از مواد پلمیر است. این لوله‌ها کاربرد‌های فراوانی دارند و برای جمع آوری فاضلاب‌ها و پسماند‌های صنعتی می‌توان از آنها بهره گرفت. از دیگر کاربرد‌های آنها می‌توان به جمع آوری آب‌های سطحی، لوله‌های زهکش، فاضلاب‌های شهری و بین شهری اشاره کرد.

لوله پلی‌اتیلن گاز

لوله پلی اتیلن گاز

از اولین کاربردهای لوله پلی‌اتیلن گازی می‌توان به انتقال گاز های طبیعی مخصوصا صنایع پتروشیمی نام برد. قدمت استفاده از این لوله بسیار زیاد است که می‌تواند دلیلی بر کیفیت و اهمیت این لوله باشد. در کشور‌های غربی حدود ۹۰% لوله‌ها برای توزیع و انتقال گاز در صنعت از لوله‌های پلاستیکی استفاده می‌شود که اکثر آنها از از پلی‌اتیلن هستند. از مهم‌ترین مزایای این مدل می‌توان به نصب آسان، مقاومت بالا در برابر آتش، خوردگی و زنگ زدگی نام برد.

لوله پلی‌اتیلن کابلی

لوله پلی اتیلن کابل

لوله پلی‌اتیلن کابلی یکی از بهترین گزینه‌ها برای عایق کردن و پوشش کابل‌های برق ، فیبر‌های نوری و … محسوب می‌شود. از این لوله‌ها می‌توان برای حفاظت کابل‌ها در برابر بارندگی، ضربه، رعد و برق و برق گرفتگی استفاده کرد. حتی در مواردی باغداران و کشاورزان از این لوله‌ها برای آبیاری قطره ای و انتقال آب استفاده می‌کنند. به علاوه در بعضی موارد از مدل کابلی برای سیم کشی در مناطق شهری و بین شهری استفاده می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت که از این لوله‌ها برای کشیدن خطوط برق و مخابرات و سیم کشی در مناطق شهری و بین شهری استفاده می‌کنند.

لوله پلی‌اتیلن آبرسانی

لوله پلی اتیلن آب رسانی

لوله‌های پلی اتیلن آب رسانی همانطور که از نامشان پیداست برای انتقال آب شرب استفاده می‌شود. این لوله‌ها دارای قدمت زیادی هستند. مواد اولیه لوله‌های پلی اتیلن آب شرب باید ۱۰۰ درصد از مواد نو ( بدون مواد ضایعاتی و بازیافتی ) بوده و گواهینامه‌های لازم را از اداره بهداشت ( گواهینامه بهداشت آب شرب ) اخذ کرده باشند و این لوله‌ها باید از مواد سیاه اورجینال مانند مواد اولیه سنگین اکستروژن مشکی شازند اراک مانند CRP100B تولید شوند. از مزیتهای این لوله‌ها به قدرت انعطاف پذیری بالا، نصب آسان، عمر طولانی، دوام بالا، مقاوم در برابر سایش و عوامل طبیعی، مقاوم در برابر حلال‌های آبی، مقاوم در برابر سرما و گرمای شدید و… می‌توان اشاره کرد.

اتصالات پلی‌اتیلنی

اتصالات پلی اتیلن

 

یکی از مهم‌ترین مزایای لوله‌های پلی اتیلنی در مقایسه با سایر انواع لوله، قابلیت اتصال آسان آن است. اتصالات در مواردی نظیر تغییر زاویه مسیر خط لوله، تغییر قطر، اتصال قطعات لوله و… کاربرد دارد. در کاربردهای‌های مختلف لوله‌های پلی‌اتیلنی، انواع اتصالات مانند اتصالات دنده‌ای پلی‌اتیلن، اتصالات پیچی پلی‌اتیلن، اتصالات آبیاری پلی‌اتیلن، اتصالات جوشی فشار قوی، اتصالات الکتروفیوژن و… به‌کار می‌روند.

پرکاربردترین گریدهای پلی‌اتیلن در لوله‌ها

۱-پلی‌اتیلن سنگین PE100

پلی اتیلن CRP100N یک پلی اتیلن سنگین (HDPE) بی رنگ کلاس PE100 است. مواد PE100 با دارا بودن ESCR بالا و مقاومت هیدروستاتیک بلند مدت بالا جهت تولید لوله‌های فشار بالا جهت مصارف گاز، آب آشامیدنی، کشاورزی و فاضلاب مناسب است.
پلی‌اتیلن سنگین به دلیل ساختار زنجیره پلیمری تبلور بالاتری نسبت به دیگر انواع پلی‌اتیلن دارد؛ به همین جهت ساختار فشرده ‌تری داشته و دانسیته بالاتری دارد به همین جهت به آن پلی‌اتیلن سنگین می‌گویند.

ویژگی پلی‌اتیلن PE100

مقاومت در برابر ترک استرس محیطی، مقاومت شیمیایی بسیار خوب

کاربرد مواد PE100

لوله برای مصارف آب آشامیدنی، کشاورزی و فاضلاب و همچنین انواع اتصالات

۲-پلی‌اتیلن سنگین PE100 مشکی

مواد PE100 مشکی یا پلی‌اتیلن CRP100B یا یک پلی‌اتیلن سنگین (HDPE) که با دارا بودن ESCR بالا و مقاومت هیدروستاتیک بلند مدت بالا جهت تولید لوله‌های فشار بالا یا (لوله پلی‌اتیلن pe100 مشکی) جهت مصارف گاز، آب آشامیدنی، کشاورزی و فاضلاب مناسب است.
پلی‌اتیلن سنگین به دلیل ساختار زنجیره پلیمری تبلور بالاتری نسبت به دیگر انواع پلی‌اتیلن دارد؛ به همین جهت ساختار فشرده ‌تری داشته و دانسیته بالاتری دارد به همین جهت به آن پلی‌اتیلن سنگین می‌گویند.

ویژگی پلی‌اتیلن PE100

مقاومت در برابر ترک استرس محیطی، مقاومت شیمیایی بسیار خوب

کاربرد مواد PE100 مشکی

لوله برای مصارف آب آشامیدنی، کشاورزی و فاضلاب و همچنین انواع اتصالات

۳-پلی اتیلن سنگین EX3

پلی اتیلن (EX3 (HM 5010 T2N یک پلی اتیلن سنگین (HDPE) بی رنگ کلاس PE80 است. مواد EX3 با دارا بودن ESCR خوب و مقاومت ضربه ای مناسب جهت تولید لوله برای مصارف آب آشامیدنی، کشاورزی و فاضلاب و همچنین انواع اتصالات آن‌ها (لوله پلی اتیلن EX3) مناسب است.
پلی‌اتیلن شامل ساختار بسیار ساده‌ای است، به طوری که ساده‌تر از تمام پلیمرهای تجاری می‌باشد. یک مولکول پلی اتیلن زنجیر بلندی از اتم‌های کربن است که به هر اتم کربن دو اتم هیدروژن چسبیده‌است.
پلی‌اتیلن سنگین به دلیل ساختار زنجیره پلیمری تبلور بالاتری نسبت به دیگر انواع پلی‌اتیلن دارد؛ به همین جهت ساختار فشرده ‌تری داشته و دانسیته بالاتری دارد به همین جهت به آن پلی‌اتیلن سنگین می‌گویند.

ویژگی پلی اتیلن EX3

ESCR خوب و مقاومت ضربه‌ای مناسب

کاربرد مواد EX3

لوله برای مصارف آب آشامیدنی، کشاورزی و فاضلاب و همچنین انواع اتصالات

نتیجه گیری

مواد پلیمری در صنایع مختلف بسیار پرکاربرد شده‌اند به گونه ای که کمتر صنعتی را می توان دید که با بکارگیری مواد پلیمری دستخوش تغییرات نشده باشد. در میان مواد پلیمری، پلی‌اتیلن‌ها از کاربردهای وسیعی برخوردار هستند. یکی از بزرگترین موارد مصرف پلی‌اتیلن ها در تولید لوله و اتصالات است. لوله و اتصالات پلی‌اتیلن دارای مزایای زیادی همچون همچون سهولت بارگیری، حمل و نقل آسان به دلیل وزن نسبتا پایین، نصب سریع و آسان، مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر سایش , مقاومت و واکنش عالی در برابر مواد شیمیایی, جریان پذیری عالی سیال در داخل لوله، اتصال پذیری راحت، انعطاف پذیری بسیار بالا و دارا بودن اتصالات متنوع است. در این مقاله به کاربرد لوله‌های پلی‌اتیلنی در مصارف مختلف پرداختیم و در آخر به پرکاربردترین گریدهای پلی‌اتیلن برای مصارف لوله پرداختیم. همچنین اگر علاقه مند به خواندن کاربردهای مواد پلیمری در صنایع مختلف هستید، مقاله کاربرد مواد پلیمری را بخوانید.

2 thoughts on “گریدهای پرکاربرد لوله پلی اتیلنی؛ انواع لوله و اتصالات پلی اتیلنی

  1. مجتبی یادگاری says:

    سلام من میخوام در لوله پلی اتیلن پلیکا و لوله های آب کار کنم باید یعنی خرید و فروش کنم چه اطلاعاتی رو کسب کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *