تفاوت وکس پلی اتیلن با پارافین در چیست؟

تفاوت وکس پلی اتیلن با پارافین در چیست؟

در حالت کلی وکس ها مواد عالی هستند که با کم و زیاد شدن دما دچار تغییر شکل می شوند. دو نمونه از مهم ترین انواع این محصولات وکس پلی اتیلن و وکس پارافین می باشد. می خواهید بدانید هر یک از این دو ماده چه ویژگی های دارند؟ و یا این که می پرسید تفاوت وکس پلی اتیلن با پارافین در چیست؟ هر یک از آن ها دارای ترکیبات شیمیایی خاصی بوده و همین امر سبب بروز تفاوت میان آن ها می شود.

تفاوت وکس پلی اتیلن با پارافین در چیست؟

برای این که بتوانید به سوال تفاوت وکس پلی اتیلن با پارافین در چیست؟ پاسخ دهیم، بهتر است که ابتدا با هر یک از این دو نوع وکس آشنا شویم. با این کار راحت می توان این دو ماده را با هم مقایسه کرده و تفاوت های میان آن ها را شناخت. در حالت کلی این دو ماده نمونه هایی از وکس هستند، بنابراین دارای شباهت های زیادی می باشند. معمولا ظاهر تقریبا شبیه به یکدیگر داشته و خواص فیزیکی مشابهی برای آن ها گزارش شده است. این دو ماده کریستال هایی سفید رنگ و بدون بو هستند که از نظر ساختار شیمیایی با هم متفاوت هستند.
پارافین ها دارای بافت نرم تری بوده و انعطاف پذیر تر هستند. نقطه ذوب آن ها نیز پایین تر است و در نتیجه در دما های کم تری به حالت مایع در می آید. از طرفی وزن وکس پلی اتیلن بیش تر بوده و مولکول های آن سنگین تر می باشد. برای شناخت بیش تر و بررسی تفاوت میان این دو نوع وکس باید با ویژگی های هر یک از آن ها بیش تر آشنا شویم.

مشخصات وکس پلی اتیلن

برای آن که بدانید تفاوت وکس پلی اتیلن با پارافین در چیست؟ ابتدا به معرفی وکس پلی اتیلن می پردازیم. این نوع وکس که بر پایه پلی اتیلن می باشد، کاملا بدون رنگ و بی بو می باشد. ترکیبات شیمیایی پیچیده ای دارد و یکی از منابع اصلی تولید آن نفت است. این ماده که به شکل کریستال جامد تولید می شود به عنوان روان کننده pvc مورد استفاده قرار می گیرد. از طرفی این محصول را در دو نوع مختلف امولسیونی و غیر امولسیونی تولید می کنند که هر یک از آن ها جرم مولکولی متفاوتی دارد. این نوع وکس ظاهری ورقه ای و براق داشته و همچنین سطحی صاف و یکدست دارد. این نوع وکس ها را در دو نوع مختلف خوراکی و صنعتی تولید می کنند.
نمونه های خوراکی این وکس ها بیش تر برای براق کردن میوه ها، درست کردن پاستیل و یا مداد رنگی ها مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده خوراکی این نمونه وکس کاملا بی خطر بوده و ضرری برای مصرف کننده به همراه ندارد. نمونه صنعتی این وکس ها در موارد گوناگونی به کار گرفته می شود که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • تولید شمع
  • تولید کامپوزیت
  • تولید محصولات آرایشی
  • محافظت از پلاستیک
  • نساجی
  • تولید لوله فاضلاب

مشخصات وکس پلی اتیلن

مشخصات وکس پارافین

اگر بخواهیم پاسخی جامع و کامل به سوال تفاوت وکس پلی اتیلن با پارافین در چیست؟ بدهیم، بهتر است که وکس پارافین را نیز بهتر بشناسید. این محصول در دمای اتاق جامد بوده و در دمای بالای ۳۷ درجه شروع به ذوب شدن می کند. بنابراین نقطه ذوب آن نسبت به وکس پلی اتیلن پایین تر می باشد. این ماده با چگالی ۹۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب در آب حل نمی شود و قادر به حل شدن در اتر، استر و مواد نفتی می باشد. این نوع وکس یک عایق الکتریکی مناسب بوده و برای ذخیره گرما نیز انتخاب هوشمندانه ای است.

برای ساخت این ماده از موم اسید استفاده می کنند. این محصول از تصفیه روغن روان کننده به دست آمده و بسیار نرم و منعطف می باشد. از این ماده برای ساخت مجسمه و انجام کار های هنری استفاده می شود. همچنین کاربرد این ماده در صنعت نیز بسیار زیاد است که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • تولید انواع کرم و لوسیون ها
  • تولید تایر ماشین
  • تولید کود های شیمیایی
  • صنعت نساجی
  • کارخانه های کاغذسازی
  • صنایع غذایی
  • صنعت کبریت سازی
  • تولید رنگ

مشخصات وکس پارافین

تفاوت های عمده وکس پلی اتیلن و وکس پارافین

می پرسید تفاوت وکس پلی اتیلن با پارافین در چیست؟ حال که با خصوصیات و ویژگی های هر یک از این دو نوع وکس آشنا شدیم، حال بهتر است که بررسی تفاوت میان این دو ماده بپردازیم. هر دو این وکس ها هیدروکربنی بوده و در اثر افزایش دما ذوب شده و به حالت سیال در می آید. در این میان تفاوت هایی میان این دو نوع وکس نیز وجود دارد که سبب شده تا کاربرد آن ها نیز با هم متفاوت باشد. انعطاف پذیری وکس پافین نسبت به نمونه های پلی اتیلن بیش تر می باشد و در نتیجه در دما های کم تری ذوب می شوند. مقاومت وکس های پلی اتیلن در برابر گرما و حرارت بیش تر می باشد و دیر تر به حالت مایع در می آیند.
میزان پایداری و استحکام این نوع وکس نسبت به وکس پارافین در برابر آب و مواد شیمیایی نیز بیش تر می باشد. وکس پافین نمونه ها انعطاف پذیرتری هستند و سبک تر می باشند. با توجه به تفاوت هایی که میان این دو نوع وکس وجود دارد، کاربرد های آن ها در صنایع مختلف نیز متفاوت می باشد. در نتیجه از هر یک از این دو وکس در موارد خاصی استفاده می کنند تا بتوانند نتیجه مطلوب تری دریافت کنند.

کلام آخر تفاوت وکس پلی اتیلن با پارافین

برخی افراد وکس ها را به درستی نمی شناسند و با انواع آن ها آشنا نیستند. گاهی شاید بخواهند بدانند تفاوت وکس پلی اتیلن با پارافین در چیست؟ در حالت کلی این مواد را به سه گروه اصلی تقسیم بندی می کنند که دو نمونه مهم آن ها وکس پلی اتیلن و وکس پارافین می باش. این دو ماده سفید رنگ بوده و هیچ گونه بویی ندارند. معمولا به صورت کریستال های جامدی به فروش رفته و در موقع استفاده تحت حرارت لازم ذوب می شوند. نمونه های پارفین این وکس ها منعطف تر بوده و در دماهای کم تری ذوب می شود. از نظر وزنی نیز سبک تر از پلی اتیلن بوده و در نتیجه هر یک از این دو نوع وکس در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

سوالات متداول تفاوت وکس پلی اتیلن با پارافین

  1. وکس پلی اتیلن در چه شکل هایی به فروش می رسد؟
    این ماده را در انواع پرک، گرانول و یا پودری تولید کرده و به بازار مصرف ارائه می دهند.
  2. استفاده از پلی اتیلن وکس بر روی میوه ها چه فوایدی دارد؟
    این ماده را بر روی میوه ها اسپری می کنن تا براق شده و ظاهر زیبا تری به خود بگیرند. از طرفی این ماده از اکسید شدن میوه ها جلوگیری کرده و طول عمر آن ها را افزایش می دهد.
  3. آیا وکس پارافین ها عایق رطوبت می باشند؟
    بله، این ماده به عنوان یک عایق رطوبت کرده و از این رو در ساخت آب بند ها و درزگیر ها از این ماده استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *