افزودنی های پلیمری

افزودنی پلیمری

در جهان امروز انسان‌ها در حال پیشرفت است و شما می‌توانید در صنعت‌های مختلف نوآوری و فناوری به روزی را مشاهده کنید که به زندگی انسان‌ها و محیط اطراف کمک بسیار زیادی می‌کند.شما می‌توانید در اکثر کارخانه‌ها و شرکت‌ها افزودنی‌های پلیمری را مشاهده کنید که تولید کنندگان با استفاده از این افزودنی می‌توانند تحولات عظیمی را در صنعت‌های مختلف ایجاد کنند.

یکی از این پیشرفت‌ها افزودنی‌های پلیمری است که شما می‌توانید این افزودنی را در تنوع بالایی مشاهده کنید که هر کدام از آنها کارایی خاص خود را اعمال می‌کنند. این افزودنی‌ انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها ویژگی‌های به خصوصی را به خود اختصاص داده‌اند که ما می‌توانیم به میزان سختی، تثبیت رنگ و عایق حرارت اشاره کنیم. یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین افزودنی‌های موجود در بازار است که به دلیل داشتن طول عمر بالا و نرم و روان کننده در بیشتر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

افزودنی پلیمری چیست؟

بسیاری از افراد با اصطلاح افزودنی پلیمری آشنا نیستند ما در این مقاله می‌خواهیم شما را با این اصطلاح بیشتر آشنا کنیم. افزودنی که تحولات عظیمی در صنعت‌های مختلف ایجاد می‌کند قطعاً شما باید شناخت خود را نسبت به آن بالا ببرید. پلیمرها مولکول‌های کوچک شده‌ای هستند که به همین دلیل می‌توان آنها را ماکرو مولکول نامید. این افزودنی به دلیل ساختار ویژه و خواص زیادی که دارد به عنوان یک مواد شیمیایی قوی شناخته شده است.

افزودنی‌های پلیمری برای بهبود خواص مختلف پلیمرها مانند فرایند پذیری و افزایش طول عمر و یا سایر خواص فیزیکی و شیمیایی به پلیمر پایه اضافه می‌شوند. این افزودنی بیشتر در صنعت پلاستیکی دیده می‌شود. این افزودنی‌ گاهی اوقات به صورت مستقیم در تولید پلیمرها و پلاستیک‌ها کاربرد دارد ولی گاهی اوقات به صورت مستر بچ در تولید پلیمرها تحول عظیمی ایجاد می‌کنند.
با انواع افزودنی پلیمری در صنعت پلاستک بیشتر آشنا شوید:

شاید جالب باشد که بدانید بیشتر افزودنی‌های پلیمری در صنعت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی در صنعت پلاستیک به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است. ما در اینجا می‌خواهیم شما را با انواع افزودنی پلیمری در صنعت پلاستیک بیشتر آشنا کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید تا مطالب مفیدی را کسب کنید.

  1. آنتی اکسیدان‌ها: برای کاهش خطر تخریب مکانیکی و شیمیایی از افزودنی آنتی اکسیدان استفاده می‌شود. این پلیمر برای محافظت از وزن مولکولی و رنگ پلیمر تلاش بسیار زیادی می‌کند و به تنهایی می‌تواند صنعت‌های مختلف را نجات دهد.
  2. افزودنی‌های لیزر کننده یکی دیگر از افزودنی‌های پلیمری هستند که برای کنترل اصطکاک به پلیمرها اضافه می‌شوند.
  3. از پیگمنت‌ها نباید غافل شد چون یک ماده رنگی نامحلول در آب است که برای رنگ آمیزی و ایجاد خاصیت محافظتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این افزودنی جز افزودنی‌های پلیمری است که نسبت به مواد شیمیایی حساسیت دارند ولی در عین حال بسیار مقاوم و کاربرد زیادی در صنعت پلاستیک دارند.
  4. نرم کننده‌ها در صنعت پلاستیک دیده می‌شود چون شما در صنعت پلاستیک باید انعطاف پذیری محصول را به ۱۰۰ برسانید. شما به کمک این افزودنی پلیمری می‌توانید برای شکل پذیری و تغییر حجم استفاده کنید.
  5. افزودنی آنتی استانیک یکی دیگر از افزودنی پلیمری در صنعت پلاستیک است. این افزودنی بیشتر در مواد پلاستیکی و عایق‌های الکتریکی دیده می‌شود بهتر است به این افزودنی پلیمری را جدی بگیرید چون تحولات عظیمی را به وجود می‌آورد.
  6. یکی دیگر از افزودنی‌های پلیمری که ما در اینجا به صورت جزئی به آن می‌پردازیم ضد شعله است. بازدارنده‌های شعله انعطاف پذیری پلاستیک را افزایش می‌دهند و دو ترکیب معدنی و آلی را به خود اختصاص داده‌اند.

با کاربرد افزودنی پلیمری بیشتر آشنا شوید!

نکته جالبی که درباره این افزودنی وجود دارد این است که کاربرد به خصوصی را به خود اختصاص داده و شما در اکثر صنایع‌ها می‌توانید آن را مشاهده کنید. از پرکاربردترین صنایع مورد استفاده از این افزودنی، صنعت پلاستیک است.

این افزودنی می‌تواند در محصولاتی از جمله تایر و جعبه باتری و حتی محصولات دیگر تولید شود. حتی شما می‌توانید افزودنی پلیمری را در صنایعی مانند: تزریقی و بادی، در صنعت گونی بافی، صنایع بسته‌بندی، در صنایع قطعات خودرو و صنایع لوازم خانگی و صنایع لوازم الکتریکی و حتی در قطعات صنعتی و در صنعت‌های آب و فاضلاب مشاهده کنید. وقتی افزودنی پلیمری توانسته در تمام صنایع نفوذ کند قطعاً یک کارایی و خواص به خصوصی را اعمال می‌کند که مورد شگفتی در تمام صنایع شده است.

بیشتر بخوانید : تکنولوژی در صنعت پلیمری 

مزایای استفاده از افزودنی پلیمری چیست؟

با توجه و خواندن مطالب بالا متوجه می‌شوید که این افزودنی مزایای زیادی دارد که ما در اینجا به صورت اختصاصی به این امر می‌پردازیم. کیفیت مواد اولیه و قیمت مقرون به صرفه این محصول یکی از بزرگترین مزایای چشمگیری است که مورد توجه تولید کنندگان قرار گرفته است.

امکان فرآوری و خدمات پس از فروش یکی دیگر از مزایای افزودنی پلیمری است که به صورت اختصاصی شما می‌توانید همین خدمات پس از فروش را مورد بحث قرار دهید. شما با استفاده کردن از این پلیمرها از کاهش زمان و انرژی و حتی هزینه‌های لازم محفوظ می مانید که این به دلیل مزایای افزودنی پلیمری است. این محصول قابل افزودنی به مواد دیگر است در صورتی که افزودنی‌های دیگر این قابلیت را در خود ندارند.

افزودنی پلیمری امروزه به حدی قابل اهمیت و مورد توجه است که بدون آن شما نمی‌توانید در صنعت‌های رنگ و صنایع دیگر خط تولید مناسبی داشته باشید. شما بدون این پلیمر نمی‌توانید رنگ‌ها و سیستم‌های پوشش دهی را طراحی و استفاده کنید پس بهتر است از مزایای افزودنی پلیمری تشکر کنید.

با خواص این افزودنی باور نکردنی آشنا شوید!

از هر بحثی که بگذریم بهتر است خواص افزودنی پلیمری را فراموش نکنیم. این محصول دوام و ماندگاری بالایی دارد و از این رو در صنعت پلاستیک بیشتر دیده می‌شود. قابلیت عدم فرسایش در هوا را دارد و به عنوان پر کننده و روان کننده قوی شناخته شده و از این رو در صنعت قطعات خودرو دیده می‌شود. یک محافظ الکترومغناطیسی قوی است و شما می‌توانید به دلیل همین خواص در صنعت مکانیکی از افزودنی پلیمری استفاده کنید. خواص دیگری که برای افزودنی پلیمری در نظر گرفته شده این است که ضد استاتیک و جذب رطوبت بالایی دارد و این افزودنی مانند ضد استاتیک طیف وسیع از کاربردها را به خود اختصاص داده است.

نحوه انتخاب افزودنی پلیمری

مسئله‌ای که در اینجا بیان می‌شود نحوه انتخاب افزودنی پلیمری است. انتخاب این پلیمری کار تخصصی و حرفه‌ای است زیرا حساسیت‌ها و قابلیت‌های خاصی دارد یکی از این حساسیت‌ها این است که شما نمی‌توانید به راحتی کیفیت مناسب آن را تشخیص دهید. تشخیص کیفیت این افزودنی فقط از طریق آزمایشگاه‌های پیشرفته قابل تشخیص است از این رو نحوه انتخاب این افزودنی کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است. با توجه به هزینه بر بودن این آزمایشگاه‌ها بیشتر مصرف کنندگان ترجیح می‌دهند که افزودنی‌های پلیمری را از تولید کنندگان معتبر خریداری کنند.

کلام آخر

امیدواریم مطالب مفیدی را در این مقاله کسب کرده باشید چون ما در بالا در مورد افزودنی پلیمری و به انواع آن اشاره کردیم. چون این افزودنی امروزه یکی از معضلات و دغدغه بزرگ تولید کنندگان در صنایع مختلف است. این افزودنی یک کالای استاندارد است که در اکثر محصولات دیده می‌شود و شما در زمینه‌های مختلف می‌توانید از کاربرد ویژه آن استفاده کنید. انسان‌ها رابطه مستقیمی با صنایع مختلفی دارند و از این رو برای نجات جان خود و حفظ سلامت محیط زیست باید از پیشرفت‌های اخیر از جمله افزودنی‌های پلیمری بهره ببرند و همچنین با استفاده از این افزودنی‌ها شما می‌توانید از نظر اقتصادی به کشور خود کمک کنید.

سوالات متداول افزودنی پلیمری

  1. آیا در کشور ما افزودنی پلیمری تولید می‌شود؟ نخبگان زیادی در کشور ما هستند که در این زمینه تخصص دارند و آن را تولید می‌کنند.
  2. آسیب‌ها و ضررات افزودنی پلیمری جدی است؟ استفاده این افزودنی الزامی است ولی ضرر جدی برای انسان‌ها و محیط زیست ندارد.
  3. بهترین خواصی که برای این افزودنی در نظر گرفته شده چیست؟ رطوبت بالایی دارد.
  4. معایب افزودنی پلیمری چیست؟ ممکن است در بعضی از صنایع ناسازگاری ایجاد کند.
  5. قیمت افزودنی پلیمری را بیان کنید؟ قیمت ثابتی ندارد بلکه عوامل روی قیمت تاثیرگذار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *