کامپاند پلی استایرن چیست؟ چه خواص و کاربردهایی دارد؟

کامپاند پلی استایرن چیست؟ چه خواص و کاربردهایی دارد؟

کامپاند پلی استایرن چیست؟ چه خواص و کاربردهایی دارد؟ این سوالی است که ذهن برخی از افراد را به خود مشغول کرده است. این ماده که به عنوان یک افزودنی مورد استفاده قرار می گیرد، یکی از محصولات پلیمری می باشد. معمولا در فرآیند ساخت مواد و وسایل پلاستیکی از این نوع مواد پلیمری استفاده می کنند تا فرآیند تولید را سریع تر کرده و در مصرف مواد اولیه صرفه جویی شود.

کامپاند پلی استایرن چیست؟

می خواهید بدانید کامپاند پلی استایرن چیست؟ چه خواص و کاربردهایی دارد؟ این ماده یکی از مواد افزودنی می باشد که به صورت ترکیبی از چند مواد پلیمری مختلف تولید می شود. هدف از استفاده این ماده بیش تر افزایش خواص مکانیکی و فیزیکی محصولات پلاستیکی می باشد. این مواد معمولا به شکل گرانول تولید شده و در ساخت انواع محصولات پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد.
این نمونه از کامپاند ها را در انواع مختلفی تولید می کنند که هر یک از آن ها دارای خواص منحصر بفردی می باشند. مهم ترین نمونه از این کامپاند ها عبارتند از:

  • پلی استایرن معمولی
    این نمونه از کامپاند ها از مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت برخوردار بوده و قدرت ضربه پذیری مناسبی دارد. از این ماده بیش تر برای تهیه اسباب بازی، بند ساعت، تلویزیون، ظروف یکبار مصرف و مصارف الکتریکی استفاده می کنند.
  • پلی استایرن مقاوم
    این مواد از مقاومت بالایی برخوردار بوده و برای تولید انواع ظروف و لوازم خانگی از آن استفاده می کنند. در ساخت لوازم ورزشی نیز از این نوع پلی استایرن ها استفاده می کنند.
  • پلی استایرن انبساطی
    این محصولی نوعی پلیمر سفید رنگ است که بیش تر به عنوان عایق صوتی و حرارتی مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا برای ساخت عایق برودتی در سردخانه ها و همچنین تولید انواع فوم های بسته بندی از این ماده استفاده می کنند.

کامپاند پلی استایرن چیست؟

کامپاند پلی استایرن چیست؟ چه خواص و کاربردهایی دارد؟

برای آن که بدانید کامپاند پلی استایرن چیست؟ چه خواص و کاربردهایی دارد؟ باید بگوییم که از این ماده در صنایع مختلفی استفاده می کنند. مهم ترین کاربرد های آن عبارتند از:

  • صنایع بسته بندی
    با استفاده از این مواد محصولاتی برای بسته بندی دیگر کالا ها تولید می کنند. این مواد به دلیل آنکه قابل بازیافت بوده و مقاومت بالایی دارند، می توانند برای تولید محصولات بسته بندی بسیار مناسب باشند. از طرفی قیمت آن ها ارزان بوده و به کارگیری آن ها در صنعت بسته بندی امری مقرون به صرفه می باشد.
  • صنایع بهداشتی و دارویی
    معمولا برای تولید وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی، وسایل پزشکی و بسیاری از لوازم و وسایل مورد استفاده در آرایشگاه ها از این ماده کمک می گیرند.
  • کالا های مصرفی
    کالا هایی مانند انواع ظروف یکبار مصرف، ظروف آشپزخانه پلاستیکی، کارد و چنگال ها و مواردی از این دست را با استفاده از این ماده مقاوم و ارزان قیمت تولید می کنند.
  • خودروسازی
    برای تولید بخش های پلاستیکی اتومبیل ها نیز از این ماده کمک می گیرند.

ویژگی های کامپاند پلی استایرن

اگر بخواهید بدانید کامپاند پلی استایرن چیست؟ چه خواص و کاربردهایی دارد؟ باید با ویژگی های این ماده نیز بیش تر آشنا شوید. این ماده که یک هیدروکربن طویل زنجیر می باشد، با کمی حرارت دیدن به اشکال مختلفی تبدیل می شوند. بنابراین خاصیت شکل پذیری بالایی داشته و مدت زمان لازم برای اجرای فرآیند تولید محصولات پلیمری را به شدت کاهش می دهد. این مواد دارای ویژگی های منحصر بفردی هستند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • مقاومت بالا در برابر ضربه پذیری
  • قیمت مناسب
  • پایداری ابعادی بالا
  • دارای بافت یکنواخت از نظر توزیع و پخش افزودنی
  • تعادل و هماهنگی بین چقرمگی و سختی
  • دارای رنگ سفید
  • تولید شده به شکل گرانول
  • مقاومت بالا در برابر ضربه

ویژگی های کامپاند پلی استایرن

کلام آخر کامپاند پلی استایرن چیست؟ چه خواص و کاربردهایی دارد؟

کامپاند پلی استایرن چیست؟ چه خواص و کاربردهایی دارد؟ این ماده یکی از کامپاند های بسیار کاربردی می باشد که به دلیل مقاومت بالا، در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. این مواد بسیار ارزان قیمت بوده و در صنایع مختلفی از آن ها استفاده می کنند. برخی از آن ها از مقاومت بالاتری برخوردار بوده و بعضی دیگر پایداری کمتری دارند. در حالت کلی در صنایع مختلف ساختمانی، خودروسازی، صنایع بسته بندی و تولید تجهیزات پزشکی و دارویی از این ماده استفاده کرده و محصولاتی کاملا استاندارد و مقاوم تولید می کنند.

سوالات متداول کامپاند پلی استایرن چیست؟ چه خواص و کاربردهایی دارد؟

  1. برای ساخت یونولیت چه فرآیندی بر روی پلی استایرن ها صورت می گیرد؟
    برای تهیه این محصولات باید گانول پلاستیک به پلی استایرن افزوده شود. این کار سبب می شود تا پلی استایرن حجم گرفته و حالت خمیری پیدا کند.
  2. آیا از پلی استایرن ها در صنعت ساختمان سازی نیز استفاده می کنند؟
    بله، امروزه برای عایق کاری صوتی و حرارتی ساختمان ها و همچنین ساخت سازه های ضد زلزله از این ماده استفاده می کنند.
  3. آیا بازیافت پلی استایرن ها اقدام عاقلانه ای است؟
    بله این مواد کم بوده و تولید آن ها می تواند آسیب های جدی به محیط زیست وارد کند. از این رو باید بیش تر به فکر بازیافت و استفاده دوباره از آن ها باشیم.

One thought on “کامپاند پلی استایرن چیست؟ چه خواص و کاربردهایی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *