معرفی انواع وکس پلی اتیلن

معرفی انواع وکس پلی اتیلن

بسیاری از افراد در کسب و کار ها و شرکت های تولیدی خود از پلی اتیلن وکس استفاده می کنند. این افراد با معرفی انواع وکس پلی اتیلن متوجه می شوند که این ماده را به روش های مختلفی تولید کرده و در نتیجه نمونه های متفاوتی از این محصول در بازار وجود دارد. هر یک از این نمونه ها دارای ویژگی های ظاهری و شیمیایی متفاوتی بوده و در موارد خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. موارد کاربرد این نوع وکس ها بسیار زیاد است و در صنایع بسیار متنوع و گوناگونی از آن ها استفاده می کنند.

معرفی انواع وکس پلی اتیلن

برای معرفی انواع وکس پلی اتیلن بهتر است که ابتدا کمی راجع به خواص این ماده صحبت کنیم. این ماده بی رنگ و کاملا بدون بو می باشد و به صورت کریستال های جامدی در بازار به فروش می رسد. سازندگان این محصول را طی فرآیند پلیمریزاسیون تولید می کنند و با ایجاد تغییراتی در این فرآیند همواره در تلاش هستند تا نمونه های بسیار با کیفیتی از این محصولات را تولید کنند. این نمونه از وکس ها در حقیقت هموپلیمر اتیلن می باشند که با ساختاری خطی بسیار پر کاربرد می باشند.
حالت کریستالی آن سبب شده است تا سختی بالایی داشته باشد و در نتیجه در برابر دما های بالا به راحتی تغییر شکل نمی دهد. انعطاف پذیری مناسبی داشته و از مقاومت شیمیایی بالایی برخوردار است. زنجیره مولکولی آن به گونه ای می باشد که نقطه ذوب آن را به ۱۱۰ درجه سانتی گراد رسانده و در دما های بالاتر از این می توانید این ماده را به صورت مایع ببینید.

انواع وکس پلی اتیلن از نظر تولید

برای معرفی انواع وکس پلی اتیلن باید بگوییم که این ماده در هنگام تولید با استفاده از روش های مختلفی ساخته می شود. در حالت کلی این ماده یکی از محصولات جانبی است که در فرآیند تولید پلی اتیلن به دست می آید. در این فرآیند ابتدا گاز اتیلن با هگزان حل شده و در راکتور سه فازی به همراه کاتالیست، پلیمریزاسیون صورت می گیرد. این فرآیند در دو جریان اصلی و فرعی صورت می گیرد. در جریان اصلی پلیمر با کمی حلال ترکیب شده و به قسمت خروجی راکتور می رود. در جریان فرعی واکس با کمی حلال ترکیب می شود و به این بخش از راکتور منتقل می گردد.
نوع دوم این وکس ها به شیوه دیگری به دست می آیند. در این روش زنجیره مولکولی پلی اتیلن خطی را می شکنند و این نمونه از وکس ها را تولید می کنند. در فرایند تکمیلی گروه های قطبی با این وکس ها واکنش داده و نمونه های قطبی این محصولات را تولید می کنند. از نمونه های قطبی این نوع وکس ها در صنایع مختلف رنگ و روکش ها و پلیمر ها استفاده می کنند.

انواع وکس پلی اتیلن از نظر شکل ظاهری

هنگام معرفی انواع وکس پلی اتیلن متوجه می شویم که این ماده را با شکل های فیزیکی مختلفی تولید می کنند. امروزه نمونه های پرک، کریستالی، پودری، گرانول و یا حتی مایع آن ها تولید شده و به بازار ارائه می گردد. هر فرد با توجه به نوع نیاز خود یک نمونه از این محصولات را انتخاب کرده و خریداری می کند. معمولا این محصولات را در کیسه های بزرگ و در دمای کم تر از ۴۰ درجه سانتی گراد نگهداری می کنند.
مکانی که برای نگهداری از این محصولات انتخاب می شود باید کاملا خشک باشد و امکان تابش مستقیم نور خورشید بر روی این مواد وجود نداشته باشد. در کارخانه ها و هنگام تولید پلی اتیلن نمونه های مختلفی از این وکس ها تولید می شوند که در سه گروه چرب، نیمه چرب و خشک قرار می گیرند.

  • وکس پلی اتیلن پودری

در معرفی انواع وکس پلی اتیلن، با نمونه های پودری آن روبرو می شویم. این نوع از وکس ها به شکل پودر سفید رنگی می باشد که هیچ گونه بویی ندارد. ان ماده در الکل و ترکیبات کربن دار حل نمی شود و برای پوشش دهی سیم های خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. در این شرایط روکش سیم سطحی کاملا صاف و یکدست خواهد داشت که در برابر ساییدگی بسیار مقاوم است. از این نوع پلیمر در صنعت به عنوان یک ماده افزودنی استفاده می کنند.
در فرآیند تولید پلاستیک برای بهبود خواص فیزیکی و افزایش مقاومت در برابر سایش از این ماده استفاده می شود. این ماده همچنین به عنوان یک افزایش دهنده ویسکوزیته در ساخت انواع چسب ها به کار می رود. مهم ترین ویژگی های این نمونه از وکس های پلی اتیلن عبارتند از:

  1. چسبندگی قوی
  2. خواص مکانیکی خوب
  3. سازگاری بالا
  4. دوستدار محیط زیست
  5. ماندگاری بالا
  6. مقرون به صرفه

وکس پلی اتیلن پودری

  • وکس پلی اتیلن خوراکی

در معرفی وکس پلی اتیلن باید بخشی را به گونه های خوراکی این محصولات اختصاص دهیم. این نوع وکس ها کاملا قابل خوردن بوده و کاملا بی ضرر هستند. امروزه برای تولید مداد رنگی و مداد شمعی ها از این ماده استفاده می کنند. همچنین برای براق تر کردن میوه ها و جلوگیری از اکسید شدن آن ها نیز از این محصول کمک می گیرند.
در تولید محصولات لبنی مانند پنیر نیز کمی از این ماده اضافه می کنند تا از خشک شدن آن ها جلوگیری شود. شاید کمی عجیب به نظر برسد که این ماده پلیمری ضرری به بدن وارد نکند اما این مسئله واقعیت دارد. تولید کنندگان با تغییر در ساختار مولکولی، نمونه های خوراکی و کاملا بی خطر این نوع وکس ها را تولید کرده و در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند.

وکس پلی اتیلن خوراکی

  • وکس پلی اتیلن صنعتی

در معرفی وکس پلی اتیلن به انواع صنعتی این محصولات می رسیم. این نمونه از وکس های پلی اتیلن غیر خوراکی بوده و سمی هستند. بنابراین در صنایع غذایی و یا لوازم آرایشی و بهداشتی نمی توان از آن ها استفاده کرد. حتی در ساخت لوازم مخصوص کودکان نیز نباید از این ماده کمک بگیرید. مهم ترین عملکرد آن ها روان کنندگی بوده و برای ایجاد سطحی صاف و کاملا یکدست از آن استفاده می کنند. این نوع وکس ها دارای کاربرد های زیادی در صنایع مختلف می باشند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  1. تولید شمع
  2. نساجی
  3. تولید کامپوزیت
  4. محافظت از لاستیک
  5. محصولات پلاستیکی تزریقی
  6. تولید لوله فاضلاب
  7. کامپوزیت های pvc
  8. تولید چسب های گرما ذوب

وکس پلی اتیلن صنعتی

راهنمای خرید وکس پلی اتیلن

حال که به معرفی وکس پلی اتیلن پرداختیم، خوب است که با نکات مهمی در مورد خرید این محصولات نیز آشنا شویم. برای خرید ابتدا نوع کاربری خود را تعیین کنید و بر اساس آن نمونه های خوراکی و یا صنعتی این محصولات را انتخاب نمایید. همچنین با توجه به تجهیزاتی که دارید می توانید نمونه های درک، پودری و یا مایع این نوع وکس ها را انتخاب کرده و خریداری نمایید.
برای خرید وکس پلی اتیلن، به یک فروشگاه معتبر و قابل اعتماد مراجعه کنید و یا این که یک سایت اینترنتی امن و معروف را برای این کار انتخاب نمایید. اگر بخواهید قبل از خرید از اصل و با کیفیت بودن آن مطمئن شوید باید کمی از آن را در آب بجوشایند. هر گونه تغییر حالت در این ماده نشان دهنده غیر اصل بودن محصول می باشد.

کلام آخر معرفی انواع وکس پلی اتیلن

برای معرفی انواع وکس پلی اتیلن باید بگوییم که این ماده از انواع و نمونه های مختلفی تشکیل شده اند. برای تولید این ماده از دو روش مختلف استفاده می کنند و همین امر سبب می شود تا مدل های متفاوتی از این محصولات تولید شده و مورد استفاده قرار گیرند. برخی از آن ها خوراکی بوده و بعضی دیگر از نمونه ها صنعتی هستند. انواع صنعتی این وکس ها نیز خود دارای نمونه های مختلفی هستند و در صنایع گوناگونی از آن ها استفاده می کنند.

سوالات متداول معرفی انواع وکس پلی اتیلن

  1. استفاده از وکس پلی اتیلن چه مزیت هایی برای افراد به همراه دارد؟
    این ماده خاصیت روان کنندگی بالایی داشته و می تواند مقاومت سایشی محصولات مختلف را افزایش دهد.
  2. کدام نمونه از وکس های پلی اتیلن برای تولید لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می شود؟
    برای ساخت این لوازم از نمونه های تصفیه شده و غیر سمی این محصولات استفاده می کنند که هیچ گونه آسیبی به بدن افراد وارد نمی کند.
  3. چرا در ساخت لاستیک ها از وکس پلی اتیلن استفاده می کنند؟
    برای محافظت و جلوگیری از ترک خوردگی لاستیک از این ماده استفاده می کنند.

One thought on “معرفی انواع وکس پلی اتیلن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *