مشکلات بازیافت پلاستیک

مشکلات بازیافت پلاستیک

آیا در مورد مشکلات بازیافت پلاستیک اطلاعاتی دارید؟ بازیافت پلاستیک مانند بازیافت‌های دیگر باید از همدیگر جدا شوند. در این فرایند شما باید هر نوع پلاستیک را از یکدیگر جدا کنید چون انواع مختلفی از پلاستیک‌ها وجود دارد. بازیافت پلاستیک به طور کلی در سه مرحله انجام می‌شود ولی مشکلاتی در این مراحل وجود دارد که ما در این مقاله به صورت اختصاصی می‌خواهیم به این امر بپردازیم.

روند بازیافت پلاستیک

در کشور ما ایران مراحلی برای بازیافت پلاستیک وجود دارد که با انجام این مراحل هزینه کمتر و وقت کوتاهی را صرف می‌کند. در زیر ما شما را با روند بازیافت پلاستیک بیشتر آشنا می‌کنیم.
روند بازیافت پلاستیک در انواع مختلفی از پلاستیک‌ها شباهت دارد ولی فقط بازیافت پلاستیک از جمله سبد با محصولات دیگر کاملاً متفاوت است.

  1. مرحله اول اختصاص به جمع آوری پلاستیک مورد نظر است که پس از اینکه این محصول توسط افرادهای مختلف جمع آوری شد روند بازیافت پلاستیک شروع می‌شود.
  2. مرحله دوم مربوط به طبقه‌بندی و مرتب سازی است. مواد پلاستیکی از نظر رزین و رنگ‌ها طبقه‌بندی می‌شوند و از آنجایی که انواعی از ماشین‌های ویژه وجود دارد بهتر است پلاستیک‌ها از نظر شکل ظاهری و کیفیت دسته بندی شوند.
  3. پس از دسته‌بندی مواد پلاستیکی نوبت به قطعه قطعه کردن آنها به شکل ریز و یک دست است. پس از تکه تکه شدن مواد پلاستیکی ماشین‌های خاصی وجود دارند که انواع سنگین و یا سبک بودن محصولات را تشخیص می‌دهند و آنها را از یکدیگر جدا می‌کنند.
  4. پس از مرحله جداسازی قطعه‌های مواد پلاستیکی باید به خوبی با مواد شوینده شست و شو شوند تا هرگونه مواد سمی و آلوده کننده از بین برود. پس از تمیز کاری بهتر از قطعات پلاستیک در برابر حرارت مورد نیاز قرار بگیرند تا کاملاً خشک شوند.
  5. تکه‌های کوچک تمیز و خشک شده به خوبی ذوب می‌شوند، شما در این مرحله می‌توانید قطعات پلاستیک خشک شده و تمیز را به شکل و طرحی که می‌خواهید تبدیل کنید. فرایند ذوب تحت دمای کنترل شده انجام می‌گیرد و در این مرحله تجهیزات خاصی در نظر گرفته شده است.
  6. پس از مرحله فوق قطعات پلاستیکی فشرده شده به شکل قرص‌های مخصوصی در می‌آیند.

با مزایای بازیافت پلاستیک بیشتر آشنا شوید:

مواد پلاستیکی به دلیل مزایای زیاد مورد بازیاب قرار می‌گیرند که در این قسمت به آنها به صورت اختصاصی می‌پردازیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

۱_اولین مزیتی که برای بازیافت پلاستیک‌ها در نظر گرفته شده این است که مشکلات محیطی را کاهش می‌دهد و خطرات زیادی را که برای انسان‌ها و محیط زیست دارد را کاهش می‌دهد.

۲_بازیافت مواد پلاستیکی یک منبع با دوام و پایداری برای مواد خام در صنعت تولید می‌باشد و هنگامی که شما مواد پلاستیکی را بازیافت می‌کنید از نظر اقتصادی کمک شایانی است.

۳_بازیافت مواد پلاستیکی در مقایسه با تولید پلاستیک از نظر انرژی نیاز به مصرف کمتری است. انرژی کمتری که شما در این زمینه مصرف می‌کنید مورد تشویق صنایع تولیدی قرار گرفته و در مقایسه با بازیافت مواد دیگر نیاز به هزینه هنگفتی نیست.

۴_بازیافت مواد پلاستیکی باعث می‌شود تا میزان زباله‌ای پلاستیکی منتقل شده به محل مورد نظر کاهش یابد.

با مشکلات بازیافت پلاستیک بیشتر آشنا شوید:

پلاستیک از جمله مواد پرمصرفی است که شما می‌توانید در انواع مختلفی از محصولات این جنس را مشاهده کنید. این امر را در نظر داشته باشید که با استفاده از پلاستیک در صنایع مختلف با حجم زیادی است ضایعات پلاستیک مواجه می‌شوید که بازیافت بهترین راه برای کاهش این محصولات است. این امر را فراموش نکنید که بازیافت پلاستیک مشکلات متعددی را به همراه دارد که همین مشکل بزرگترین چالش و مشکلات تولید کنندگان می‌باشد که در زیر به چند مورد از این موارد می‌پردازیم.

۱_یکی از مشکلات اساسی که در روند بازیافت پلاستیک وجود دارد این است که کالاهای مختلف پلاستیکی با همدیگر سازگار نیستند و شما به راحتی نمی‌توانید وسایل‌های پلاستیکی را با مراحل ساده به بازیافت و نتیجه نهایی برسانید.

۲_مواد پلاستیکی بازیافته شده کیفیت و شکل ظاهری اولیه را ندارند که این بزرگترین مشکل و دغدغه در هنگام بازیافت این محصول است.

۳_مشکلات دیگری که وجود دارد این است که مواد پلاستیکی بازیافتی پس از پشت سر گذاشتن مراحل بازیاب به همان اندازه که در ابتدا بود قوی نیست و برای بار دوم همان پتانسیل اولیه را دارا نمی‌باشد. به خاطر وجود باکتری دیگر نمی‌توان از پلاستیک‌های بازیافتی برای ساخت ظروف بسته‌بندی استفاده کرد چون خطر زیادی بر روی سلامتی انسان‌ها و محیط زیست دارد.

۴_مشکلات بزرگی که در روند بازیافت پلاستیک وجود دارد این است که شما در هنگام ذوب کردن و یا بازیافت پلاستیک ترکیبی تولید می‌کنید که به زندگی گیاهان و حیوانات آسیب می‌رسانید. همچنین ذوب پلاستیک کربن تولید می‌کند که با گرم شدن کره‌ زمین ارتباط مستقیمی دارد.

۵_تمام مراحل فرایند بازیافت پلاستیک خطر مبتلا به بیماری‌ها از جمله آسم را برای محصول بازیافت ایجاد می‌کند.

۶_مشکل دیگری که در فرایند بازیافت پلاستیک وجود دارد این است که از نظر هزینه مقرون به صرفه نیست بلکه نیاز به یک سرمایه زیادی دارد. چون شما برای انجام این کار باید انواع وسایل و تجهیزات به روزی را به واحدها برسانید که تمام این موارد نیاز به صرف هزینه دارند.

آمار برخی از کشور ها در بازیافت زباله های پلاستیکی

بد نیست که شما آمار برخی از کشورها را در صنعت بازیافت پلاستیک بدانید به طور مثال ما ابتدا به کشور آمریکا و آلمان می‌پردازیم که در این صنعت پیشرفته بسیار زیادی کرده‌اند. کشور آلمان ۶۸ درصد آمریکا ۳۵ از زباله‌های پلاستیکی خود را بازیافت می‌کند. چین و هند با واردات ضایعات از کشورهای دیگر درآمد قابل توجهی از این سند را به دست می‌آورند که این کشور حدود ۹ درصد از زباله‌های پلاستیکی را بازیافت می‌کند.

با حقایق بازیافت زباله پلاستیکی آشنا شوید:

حقایق زیادی درباره بازیافت زباله پلاستیکی وجود دارد که ما در اینجا فقط به چند مورد از آنها می‌پردازیم. اولین حقایق این است که حجم بازیافت زباله پلاستیکی به قدری پایین است که پاسخگوی مشکلاتی که به وجود آمده نیست. بازیافت پلاستیکی به این معنا است که شما مواد پلاستیکی را با طی مراحل‌های مختلف بازیافت و به مواد اولیه می‌رساند که متاسفانه پلاستیک‌های زیادی هستند که قابل بازیافت نیستند چون ضرر زیادی را به محیط زیست می‌رساند.

یکی دیگر از حقایقی که در مورد بازیافت پلاستیکی وجود دارد این است که این صنعت سود زیادی به دولت می‌رساند ولی متاسفانه دولت از این سود بالا غافل است. تنها راه نجات زندگی بشریت بازیافت مواد پلاستیکی است که این امر باید از خانواده سازماندهی شود چون اگر این کار در اساس و ریشه درست نشود صنعت بازیافت عمر درازی نخواهد داشت. حقایق دیگری که در مورد بازیافت زباله پلاستیکی وجود دارد این است که مقاومت بالایی دارند ولی از نظر کیفیت مورد تایید اداره بهداشت نیست و از این رو در صنعت غذا مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. این سند شغل زیادی را برای افراد به وجود آورده که از نظر حقوق و مزایا بسیار مناسب است.

روش های بازیافت پلاستیک

اگرچه بازیافت پلاستیک مشکلات بسیار زیادی دارد ولی انجام این امر اساسی و ملزم است و شما می‌توانید با روش‌های مختلفی این کار را انجام دهید.

  • بازیافت از طریق مکانیک یکی از روش‌های رایج است که در این روش‌ها پلاستیک‌ها به کمک فرایند‌هایی خرد، آسیا و تقسیم بندی می‌شوند و برای تولید محصولات جدید مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • بازیافت حرارتی یکی دیگر از روش‌هایی است که پلاستیک‌ها در دمای بالا قرار می‌گیرند تا به شکل مساوی استوانه‌ای تبدیل شود.سپس مواد مذابی حاوی پلاستیک را می‌توان به شکل جدیدی ریخت و محصول پلاستیکی جدیدی تولید کرد.‌
  • در روش بازیافت شیمیایی پلاستیک‌ها به روش‌های شیمیایی تجزیه می‌شود تا اجزای مختلف آنها کاملاً جدا شوند. این اجزا با مواد اولیه برای ساخت مواد شیمیایی مخلوط می‌شود، که این روش به عنوان یک نوآوری و موثرترین روش در بازیافت پلاستیک‌ها شناخته شده است.
  • در روش بازیافت انرژی پلاستیک‌ها به عنوان منابع سوختی مورد استفاده قرار می‌گیرند که فرایند آن مانند بازیافت حرارتی است.
کلام آخر

در این مقاله شما را با بازیافت پلاستیک و مشکلات و حتی مزایای آن آشنا کردیم. دانستید که یکی از راه حل‌هایی که شما می‌توانید دنیا و محیط اطراف خود را نجات دهید بازیافت پلاستیک است. شرکت‌های زیادی در این زمینه تجربه و مهارت زیادی دارند و انواع محصولات پلاستیکی را به صورت نو و با کیفیت بالا برای ساخت محصولات دیگر به شما ارائه می‌دهند.

سوالات متداول در رابطه با مشکلات بازیافت پلاستیک

  1. در کشور ما بازیافت پلاستیک بصورت اختصاصی انجام می شود؟ بله
  2.  بازیافت پلاستیک کیفیت اولیه را دارد؟ تا حدودی بله
  3.  بازیافت پلاستیک در چه صنعتی قابل استفاده نیست؟ در صنایع پزشکی و غذایی
  4.  مراحل بازیافت پلاستیک با هم دیگر متفاوت است؟ ز
  5.  هزینه بازیافت پلاستیک چگونه محاسبه می شود؟ با توجه به عوامل متعدد هزینه بازیافت پلاستیک محاسبه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *